Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ufortjent kritikk av iPad-satsingen

IPAD: – Beskyldningene som rettes mot iPaden er absolutt ikke fortjent. Tvert imot har den bidratt til bedre og mer tilpasset læring, skriver innsenderen.
IPAD: – Beskyldningene som rettes mot iPaden er absolutt ikke fortjent. Tvert imot har den bidratt til bedre og mer tilpasset læring, skriver innsenderen.

Ungdomsrådet i Bærum har gått hardt ut mot kommunens enorme iPad-satsing i grunnskolen.

Ungdomsrådets beskyldninger mot iPaden kommer som perler på en snor: iPaden er begrensende, appene er ikke gode nok og bruken utgjør en helserisiko.

Les også: Ungdomsrådet om nettbrett i skolen: – Vi frykter for læringen

Les også: Vraker nettbrett i Asker-skolen

Les også: Foreldre nekter å ta imot skolens iPad

Jeg er enig i at iPaden ikke er perfekt, men et dårlig digitalt læringsverktøy er den absolutt ikke.

Tvert imot er den ett av de beste læringsverktøyene en grunnskoleelev kan sitte med mellom hendene.

Den første påstanden ungdomsrådet kommer med er at «et økende antall elever får smerter i nakke og rygg etter innføringen av iPader i skolen».

For det første er dette en påstand hverken jeg eller andre på skolen min er enig i. At dette skulle skyldes innføring av nettbrett ville dessuten vært pussig, med tanke på at du vil sitte i samme stilling uavhengig av om du leser fra en iPad eller sitter lent over en lærebok.

Ungdomsrådet mener det er problematisk at skolene ikke gir ut tastaturer. Også denne påstanden kan det reises tvil om.

Skolene har fått flere klassesett med tastaturer, og da er det skolens ansvar å sørge for at skriveøktene ikke faller på samme tidspunkt. På denne måten unngår man at mangel på tastaturer skal forekomme.

At elever skal miste håndskriften er heller ikke en fare, slik jeg ser det. Man har fortsatt mulighet til å gjøre oppgaver på penn og papir om man ønsker det, og i flere av fagene er det fortsatt vanlig å skrive for hånd.

Rådet mener også at tilgangen på gode apper er for dårlig, spesielt innenfor matematikk.

Men det er ikke i matematikk man har satt inn iPad-støtet. I matematikk bruker man i all hovedsak fortsatt lærebøker.

Likevel har iPaden en stor fordel også i dette faget, da man enkelt kan få tilgang på matematikkbøker tilpasset hver enkelt elevs nivå og særskilte hensyn.

Dessuten har iPaden en rekke apper som er helt enestående for andre fag. Blant annet kan man enkelt ta notater, lage illustrasjoner, kode, bruke regneark, redigere og levere inn filmer av arbeidet sitt, og få rask tilbakemelding fra lærer – med andre ord et bredt spekter av apper tilpasset hver enkelt elev.

Skaper iPadene dårlige skoleresultater?

Eksamenskarakterene ligger på rundt det samme snittet som de gjorde for tre år siden, da iPad-satsingen startet. Vi har dessuten blitt bedre i lesing og regning de siste tre årene, ifølge resultatene fra nasjonale prøver.

Og all erfaringen så langt viser at iPaden skaper mer motivasjon; gjør læring morsomt og åpner opp for nye og nyttige fag som koding.

Beskyldningene som rettes mot iPaden er absolutt ikke fortjent. Tvert imot har den bidratt til bedre og mer tilpasset læring, og det er et godt verktøy som kan erstatte utdaterte lærebøker.

Innledningsvis skrev jeg at iPaden ikke er perfekt, men at alt skal fungere perfekt over natten er heller ikke realistisk. Det tar tid å utforske muligheter og finne ordninger for god iPad-bruk.

Uansett har resultatene så langt vært positive. Derfor mener jeg iPad-satsingen må intensiveres enda mer.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Så lenge skolene greier å organisere bruken godt og lærerne får god opplæring, tror jeg iPad-satsingen blir en av de beste digitale satsingene i grunnskolen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.