Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Tvangsprivatisering av veier i Asker

Brøyting er blant det som foreslås overført til beboerne. – Forslaget rammer hardt og ulikt. Her blir man fratatt kommunale ytelser, skriver innsenderen.

Brøyting er blant det som foreslås overført til beboerne. – Forslaget rammer hardt og ulikt. Her blir man fratatt kommunale ytelser, skriver innsenderen.

Foto: KARL BRAANAAS

Mange i Asker har mottatt beskjed fra kommunen om at veien de bor i skal privatiseres. Jeg og mannen min er av dem. 

I god tro kjøpte vi i 2019 et hus i en kommunal vei på Tofte. Vår oppfatning nå er at Asker ikke er et trygt sted å kjøpe bolig. Hadde vi visst om dette i 2019, hadde vi valgt annerledes.

Brevet fra kommunen med høringsinvitasjon på forslaget om tvangsprivatisering kom siste uken i juni. Ved inngangen til ferietiden. Høringsfristen er satt til 20. august. Ved skolestart.

Dette er stusslig. Jeg ba 28. juni om en måneds forlenget høringsfrist. Kommunen legger ned driften i juli. De tar ferie. Etter purring en måned senere fikk jeg en e-post fra en person i kommunen som håpet jeg ville få svar snart. Så fikk jeg en beskjed om at de ikke gir utvidet høringsfrist. 

Jeg er ikke imponert over denne kommunale forvaltning, heller mer sjokkert. Forvaltningsloven gjelder vel? Paragraf 11a?

Det er en rød tråd gjennom dette, at det ikke blir opplyst om hjemmel for forslaget eller for nekting av utvidet høringsfrist eller noe, før etter press. Asker kommune fremstår ikke som profesjonell.

Det skal privatiseres veier som er fra 20 meter til 2 kilometer lange. Ergo, de som bor i disse veiene får dyttet på seg utgifter av forskjellig størrelse. Forslaget rammer hardt og ulikt. Det begrunnes i brevet med rettferdighetsanskuelser. Vi kan ikke se et fnugg av rettferdighet i dette. Tvert imot. Her blir man fratatt kommunale ytelser, ytelser man betaler for over skatteseddelen.

Med andre ord en forskjellsbehandling som medfører at de tvangsprivatiserte må subsidiere dem som bor i kommunal vei, med samme skattetrykk. Det kan være at noen må selge huset sitt til folk med mer penger på grunn av økte utgifter. 

Det er stor forskjell på å kjøpe eiendom i privat vei og å bli tvangsprivatisert. Kjøper jeg eiendom i privat vei, vet jeg hva jeg går til. Kjøper jeg eiendom i en kommunal vei og blir påtvunget privatisering, er det noe ganske annet.

Miljøkommunen Asker legger opp til at der det før gikk én brøytebil, skal det nå gå to. Tilgang til sykkelstier og turstier privatiseres. Folk som er berørt blir sinte. De setter opp bom og krever penger for å dekke sine vedlikeholdsutgifter. Jeg tror til og med en del av kyststien skal privatiseres? Det er et elendig forslag egnet til konflikt og splittelse i samfunnet.

De sier i høringsinvitasjonen, at dersom du kan bevise at veien din er kommunal, så slipper du unna. Så kommunen med sine arkiver lemper bevisbyrden over på oss. Kommunal kompetansesvikt?

Det er listet opp kriterier de har bestemt seg for skal definere en kommunal vei, som gir dem anledning til å gjøre svært inngripende tiltak i vårt liv med hjemmel i veilovens (!) paragraf 7. Dette er etter mitt syn et forvaltningsmessig smutthull på linje med andre smutthull som brukes for egen vinning. 

For egen del vil jeg gi en annen kommune min skatt dersom dette blir vedtatt. Jeg anbefaler ingen å flytte til Asker. Det er ikke trygt.

Vi er en gruppe på Facebook – Nei til tvangsprivatisering av kommunal vei i Asker. Innmelding blir satt pris på.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.