Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Tungtransporten trenger hydrogen

Generalsekretær Kristian E. Vik i Norsk Hydrogenforum ved hydrogenfyllestasjonen på Høvik.

FOTO: STEINAR AASEN, NORSK HYDROGENFORUM

Lastebilnæringen vil om få år være avhengig av en omlegging til hydrogen – basert på ny teknologi som vil kunne oppskaleres fra infrastrukturen for personbiler.

Industrien, skipsfarten, skinnegående transport og flyindustrien trenger også nye, kompakte og lette energiløsninger – uten utslipp. Verden står foran en dramatisk energirevolusjon. Norge har de beste forutsetningene for å ta en lederposisjon i den nye energievolusjonen.

Selv om utviklingen av personbilsegmentet er satt på vent i Norge etter Kjørbo-hendelsen, så ser vi at Sverige, Danmark og resten av verden – og for så vidt også skipsindustrien på Vestlandet – fortsetter utviklingsarbeidet med uforminsket styrke.

En omlegging fra fossilbaserte til utslippsfrie energibærere er nødvendig dersom vi skal ha håp om å begrense den globale temperaturøkningen. Norge har unik ekspertise på dette området, fra snart 100 års erfaring med produksjon av 100 prosent rent hydrogen, basert på spalting av vann. Denne kunnskapen representerer også et potensial for en bølge av nye, norske industribedrifter.

Det kan selvfølgelig argumenteres med at det har liten betydning hva Norge foretar seg. Men ønsker vi virkelig å innta en så passiv rolle? Hva er best for våre barn og barnebarn? Å bruke litt av vår oljebaserte, nasjonale formue til å støtte utviklingen av de nye nullutslippsløsningene, er en langsiktig investering i deres fremtid.

Hynion-stasjonen i Bærum blir på mange måter en prøvestein på det valget Norge må ta. Skal vi si nei til å delta i utviklingen av fremtidens hydrogensamfunn, eller skal vi bruke all vår ekspertise og skaperkraft til å lede an i utviklingen, støtte de nye pionérene og bidra til å bygge fremtidens arbeidsplasser?

Den norske elbilprodusenten Think ble i sin tid dømt nord og ned. Ingen ville ha elbiler, teknologien var altfor dårlig og prisen altfor høy. Think gikk konkurs. Men selskapet banet vei for Nissan, Tesla, Renault, Opel, Audi og Jaguar. Den norske verdiskapingen som følge av dette er dessverre ganske laber.

Nå er hydrogentoget klart til avgang og Norge står heldigvis ikke helt akterutseilt på perrongen. Flere store, norske industribedrifter med Hexagon og Nel i spissen, er heldigvis godt posisjonert i det nye, globale hydrogenmarkedet. Likevel er det plass til mange flere. En rekke oppstartsselskaper er på vei opp. De fortjener et godt hjemmemarked å utvikle seg i.

Om 30 år vil det trolig være langt flere innbyggere i Bærum som jobber innenfor hydrogenindustrien enn i oljenæringen. Hydrogenstøtten fra Akershus fylkeskommune er et lite bidrag til å posisjonere Bærum som en offensiv klimakommune. Vi trenger «first movers». Derfor er det også viktig at de som eier hydrogenbiler får mulighet til å tanke bilene sine – når Hynion igjen starter opp.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.