Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Trygghet og kunnskap i Bærums skoler og barnehager

Målet i Bærum-samfunnet må være at våre barn og unge skal oppleve glede, mening og tilfredshet, skriver Anne Lene W. Hojem, her ved Høvik Verk skole.

Foto: KNUT BJERKE

I disse dager møter mange barn og foreldre våre barnehager og skoler for første gang. Våre ansatte som har hatt en lang og vel fortjent ferie er klare til å ta imot. Jeg vil få ønske alle velkommen.

Livet består av mange opp- og nedturer. Det er rett og slett normalt å ha det litt vanskelig av og til. Det handler om livsmestring. Målet i Bærum-samfunnet må være at våre barn og unge skal oppleve glede, mening og tilfredshet. De skal ha fulle «ryggsekker» med kunnskap, et sunt og realistisk selvbilde, tåle egne vanskelige følelser, motgang og påkjenninger i hverdagen, når de en gang skal ut i den store verden.

Som foreldre er det naturlig at vi gjør vårt ytterste for at våre barn skal ha en god, trygg og forutsigbar barne- og ungdomstid. Som mamma vet jeg hvor vanskelig det er å se at egne barn av og til strever med de ulike utfordringene livet bringer, men det er godt å se at de reiser seg og har lært av å takle dem. Bølgedalene er naturlige, selv om de tidvis virker uoverstigelige. Av og til må vi voksne minne oss selv på at å hjelpe våre barn til å finne egne løsninger, kan være den beste hjelpen.

Når det er sagt skal vi som samfunn skape trygge rammer og være til stede for både våre egne og andres barn og unge, når de trenger oss.

Skoler og barnehager har et helt spesielt ansvar. Derfor er det svært viktig at det samarbeides godt i hverdagen, i overganger og på tvers av avdelinger. I Bærum er vi vårt ansvar bevisst, men arbeider hele tiden for å bli bedre.

Derfor jobber våre barnehager aktivt for å forebygge mobbing. De vektlegger lekens betydning som viktig treningsarena for å lære sosiale ferdigheter, mestring og trygghet. Det skal lekes og læres. Barna skal undre seg, utforske og forske på store og små problemstillinger. 

Derfor er det viktig med ansatte som er trygge i sin rolle, og derfor er det også viktig å ansette flere pedagoger og sørge for skikkelig etter- og videreutdanning for de barnehageansatte.

Det jobbes systematisk i bærumsskolen med de syv ferdighetene som inngår i god sosial kompetanse: empati, samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll, ansvarlighet, kommunikasjon og inkludering. Derfor har vi opprettet «Trygg-kontakter», et lavterskeltilbud med spesialrådgivere med hovedoppgave å hjelpe barn og foreldre som opplever utfordringer og har behov for ekstern bistand.

Vi har også styrket helsesøstertjenesten og etablert miljølærere ved alle barneskolene.

Det er viktig å satse på kunnskap i skolen, slik at våre elever går ut av våre skoler med så mye kunnskap vi kan gi dem.

Sammen har våre barnehagestyrere, rektorer, miljølærere, sosiallærere, skolehelsesøstre, PP-rådgivere og våre «Trygg-kontakter» et ansvar for at våre elever får et trygt oppvekst- og læringsmiljø.

Om noen år skal våre barn og elever ut i verden for å jobbe eller studere videre. Dette er barn som ikke skal ut i den verden jeg vokste opp i. De skal rustes for en verden i stadig endring i et stadig økende tempo.

De vil møte nye venner av ulike nasjonaliteter og med ulik bakgrunn. Vår jobb som bærumssamfunn er å sørge for at alle «våre» har med seg en den tryggheten og ballasten de trenger for å møte det nye og ukjente.

Derfor er det viktig at det fortsatt satses i Bærumsbarnehagen og Bærumsskolen – med stor B.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.