Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Transportløsninger i Asker – er de opplest og vedtatt?

– Jeg bor i Vollen og er avhengig av båten for å komme meg raskt inn til Oslo. Bussen tar for lang tid. Skal jeg reise fra Vollen til Heggedal, tar det cirka tre kvarter med Ruters busstilbud – hver vei. Med bil maks ti minutter hver vei! skriver Nina Ekren Holmen.

– Jeg bor i Vollen og er avhengig av båten for å komme meg raskt inn til Oslo. Bussen tar for lang tid. Skal jeg reise fra Vollen til Heggedal, tar det cirka tre kvarter med Ruters busstilbud – hver vei. Med bil maks ti minutter hver vei! skriver Nina Ekren Holmen.

Foto: KARL BRAANAAS

Kollektivtilbudet er under kraftig press, leser vi daglig.

Ruter opplyser om et voldsomt fall i billettinntektene. Innbyggerne bruker mer bil enn noensinne fordi det lønner seg. Hjemmekontor er nemlig i bruk halve uken og jobbreise resten.

Ruter river seg i håret over sviktende inntekter og ser mørkt på tilværelsen fremover, hvis reisevanene ikke normaliserer seg og regjeringen bidrar med en ny statlig kompensasjonsløsning.

Dette leser vi blant annet i Budstikkas lederartikkel 2. november.

Det er nå på høy tid å tenke innovativt og langsiktig.

Finnes det virkelig ikke andre løsninger enn kutt i rutetilbudet?

Punkt nummer én må være at billettprisen står i forhold til antall turer. Da kan ikke eneste alternativ være å betale for et månedskort, mens innbyggerne sitter på hjemmekontor halve måneden.

TØI (Transportøkonomisk Institutt) forsker på mange sider ved transport i Norge med blant annet samfunnsøkonomiske analyser. Her finnes mye interessant lesning.

Ett sentralt tema kan være hva reisende legger vekt på når de velger transportmåte, for eksempel spart tid og økt komfort.

Kanskje en idé å spørre innbyggerne i kommunen?

Jeg bor i Vollen og er avhengig av båten for å komme meg raskt inn til Oslo. Bussen tar for lang tid. Problemet med båten er at den ikke går så ofte, men det er klart man kan tilpasse seg, og det gjør de fleste av oss.

Skal jeg reise fra Vollen til Heggedal, tar det cirka tre kvarter med Ruters busstilbud – hver vei. Med bil maks ti minutter hver vei!

Innfartsparkeringer langs hele kystveien med matebusser må være en betingelse. Her vil bussene fylles opp om de har hyppige avgangstider. Innfartsparkeringene kan også fylles opp av de som bor på «midten» i kommunen.

Hva velger jeg? Elmatebuss mellom Vollen og Heggedal er mitt svar, effektivt og miljøvennlig.

En annen utfordring er dagens føringer for areal- og transportplan.

Asker stasjon som trafikknutepunkt for sentrumsutbygging er greit nok, men alle vil jo ikke bo i «byen».

Mange har et ønske om å bo i vår langstrakte kommune i naturskjønne områder, og her ligger for øvrig de fleste av skolene våre plassert – midt blant «villateppene».

Men, hvor blir det av det effektive kollektivtilbudet for mor og far til og fra jobb?

Med ovennevnte appellerer jeg til Ruter om å løfte hodet fra regnearket og gå i dialog med Askers innbyggere.

Når man forstår hverdagens kompleksitet, så må det inspirere Ruter til innovative løsninger for å imøtekomme kommunens transportbehov.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.