Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Tøv om Vollenbåten

– Er det i det hele tatt mulig å spore noen logikk i å legge ned Rute B20? Gitt båtrutens høyt politisk prioriterte rolle, lukter det mest stramt av utilbørlig press fra et selskap mot politikere og myndigheter, skriver innsenderen.

– Er det i det hele tatt mulig å spore noen logikk i å legge ned Rute B20? Gitt båtrutens høyt politisk prioriterte rolle, lukter det mest stramt av utilbørlig press fra et selskap mot politikere og myndigheter, skriver innsenderen.

Foto: KARL BRAANAAS

Mens folk flest reiser mindre kollektivt etter covid-19, blør kollektivselskapet Ruter, som roper etter mer pengestøtte fra eierne, Oslo kommune (60 prosent) og Viken fylkeskommune (40 prosent).

Først var det 100 millioner kroner. Uker etter ble de hundre til 300 millioner kroner, ellers må kraftige kutt i tilbudene til, hevdes det. Blir de 300 til 500 millioner før vi får summet oss?

Båtrute nummer B20 fra Slemmestad til Aker Brygge, for oss «vollenianere» mest kjent som Vollenbåten, står lagelig til for hugg, sier Ruter.

Hvor smart er det? Og hvorfor akkurat det tilbudet? Og hvor mye sparer Ruter på å legge ned akkurat den ruten?

Askers politikere har gang på gang understreket at det skal satses på B20-forbindelsen over fjorden. Det er bra, for det finnes intet annet som kan avlaste to av de mest trafikksprengte veiene i Viken: Smertebarna Røykenveien og Slemmestadveien.

– Askers politikere har gang på gang understreket at det skal satses på B20-forbindelsen over fjorden. Det er bra, for det finnes intet annet som kan avlaste to av de mest trafikksprengte veiene i Viken: Smertebarna Røykenveien og Slemmestadveien, skriver Tor Smaaland.

– Askers politikere har gang på gang understreket at det skal satses på B20-forbindelsen over fjorden. Det er bra, for det finnes intet annet som kan avlaste to av de mest trafikksprengte veiene i Viken: Smertebarna Røykenveien og Slemmestadveien, skriver Tor Smaaland.

Foto: SONIA ANITA JENSEN

Men ikke nok med det. I den politiske hestehandelen som pågikk ved samlingen av Røyken, Hurum og Asker til ett Stor-Asker, slo politikerne samlet fast at det skulle satses på å utvide båtruten til også å omfatte Sætre. Og kanskje Fornebu?

Og det er enda mer. Asker kommune har avsatt 70 millioner kroner av sine egne penger til nye, utslippsfrie båter og nødvendige havnefasiliteter.

Er det så i det hele tatt mulig å spore noen logikk i å legge ned Rute B20?

Det er godt kjent at billettene på denne båtruten tilhører de mest sponsede i Norge fra offentlig side. I 2013 var beløpet nærmere 75 kroner for hver eneste billett, tre ganger så mye som billettstøtten til Nesoddbåtene.

Samme år, uten fratrekk for billettinntekter, kostet ruten om lag like mange millioner som rutenummeret, altså 20. Det er ingen grunn til å tro at beløpene er blitt lavere. Så ja, ut ifra et bedriftsøkonomisk perspektiv burde båtruten aldri vært åpnet.

Men blir det samfunnsøkonomisk billigere av at enda flere pendlere enten sitter køfast i egne biler, eller i like køfaste busser et par-tre timer hver dag?

Neppe, men så er det ikke samfunnsøkonomiske betraktninger som ligger til grunn for Ruters prioriteringer. Snarere tvert imot. At Ruter ifølge regnskapsoversikten fra proff.no uten covid-19-press leverte 145 millioner i underskudd i 2019, og knappe 55 millioner i underskudd i covid-19-året 2020, lar jeg ligge.

Den utilslørt og heftig politisk prioriterte båtrute B20 utgjør i kostnad knappe 2,5 promille av Ruters samlede kostnader. Ja, du leste riktig. Det står promille. Hele 2,5 faktisk.

Å legge ned rute B20 for å spare betydelige beløp er neppe Ruters motiv. Gitt båtrutens høyt politisk prioriterte rolle, lukter det mest stramt av utilbørlig press fra et selskap mot politikere og myndigheter.

Ruters direktør tilhører landets hundre best betalte leder, riktignok som nummer 96. En skulle forvente at en slik godtgjørelse tilsa en noe annerledes og mer ydmyk adferd. Rører Ruter Vollenbåten, ligger Ruter lagelig til for hugg, spør du meg.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.