Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Tog er tingen

En forlengelse av Spikkestadbanen til Hurum, her ved Heggedal stasjon, og en ny vei på tvers over Oslofjorden og Drammensfjorden vil kunne avlaste nye Asker, skriver innsenderen.

Foto: KARL BRAANAAS

Nye Askers tredje største parti, Miljøpartiet De Grønne, ved Emelie Spjuth, setter prisverdig Spikkestadbanens dobbeltspor på dagsorden i Budstikka. At hun snubler litt i banens historie får så være, da fakta korrigeres av samferdselsgeograf Tor Wisting allerede 24. sep.

MDGs nye kommunestyrerepresentant setter hovedfokus på dette med kollektivtransport fra steder der folk bor til der folk arbeider. Det er naturlig at det tenkes på tog, hvor det etableres parkeringsplasser hvor det er mulig å få satt fra seg bilen, for så få en rask overgang til tilnærmet ekspresstog til Asker, Sandvika, Lysaker og Oslo og ikke minst omvendt.

Slik presset har vært på etablering av boliger eller industri i Gamle Asker, er det et faktum at det om få år ikke er mulig å fortette mere eller sette fra seg bilen i gangavstand til en stasjon, og dermed blir det bil til Oslo isteden. Nye Askers bygningsråd har prisverdig satt denne problemstillingen på dagsorden, men er det nok? Jeg har så langt bodd 75 år i Asker med over 50 års ansiennitet med NSB fra Billingstad/Hvalstad til Oslo. Dette tilsier at jeg har tilbragt over 1 år, dvs. 365 dager sammenhengende av min levetid på et kollektiv transportmiddel uten å slippe ut CO2.

En utvidelse av jernbane og kryssingsvei over Hurumlandet vil garantert minke presset på E18

I valgkampen ble det viet mye tid bla.a. egen TV sending, angående forlengelse av Nord Norgebanen til Tromsø. Det er jo allerede etablert stasjon i Tromsø. Hva ville ha vært enda mer naturlig enn at det snarest kommer på agendaen gjenopptagelse av kravet om en jernbane til Hurum, for eksempel Klokkarstua direkte fra Asker, slik det seriøst var diskutert i forbindelse med etablering av ny hovedflyplass? 

Det ligger jo i kortene at de overnasjonale myndigheter planlegger en ny hengebro parallelt med dagens E134 fra Drøbak. Denne vil sikkert øke presset på hele Nye Asker. Settes en ny bro inn i et større perspektiv, med krav om at den nye broas forlengelse bygges, slik at det går en helt ny vei frem til Klokkarstua og så direkte over Drammensfjorden ved Svelvik, som igjen får vei til Sande og hele Vestfold? 

Det vil medføre en fordeling av dagens sentralisering. Samtidig som den vil minke det trafikale presset på Asker og Bærums område. En slik utvidelse av jernbane og kryssingsvei over Hurumlandet vil garantert minke presset på E18 fra Oslo til Asker. De 30-40 milliardene til ny E18 vil dermed kunne brukes på et slikt prosjekt.

Hvis man ikke har vyer om å følge med tiden og tilrettelegger for tidens krav, kveles de store byer og ikke minst tettsteder som Nye Asker. Det er ingen tjent med i dag hvor det nesten oppleves at verdens undergang er rett rundt hjørnet. Den nye regionen Viken er som skapt til tenke smart, slik den ligger i dag fordelt på hver sin side av Oslofjorden.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.