Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Tidenes mulighet langs sjøfronten

Omtrent slik tenker Bærum kommune seg en utfylling i sjøen mellom Sandvika og Blommenholm.

ILLUSTRASJON: BÆRUM KOMMUNE

Revitalisering av, og utfylling langs, Lakseberget er en unik mulighet til å gjøre mye godt på en gang.

Sjøfronten fra Sandvika forbi Kjørbo diskuteres i mange fora nok en gang. Helt prematurt i forhold til utbyggingsbehov, men helt rettidig for å legge til rette for tidenes gratismulighet.

E18-utbyggingen gir mulighet til å frigjøre veiareal til sentrumsutvikling. 

De to feltene nærmest sjøen kan forbli den nye lokalveien som skal håndtere hverdagstrafikken. Å fjerne de fire veifeltene lengst fra sjøen og overlate disse til sentrumsutvikling vil gi store volumreserver for Sandvika. Bygningene som utvikles der, kan bli tre til seks etasjer høye, uten at de er til sjenanse for noen i Sandviksåsen. 

Ingen boliger henvender seg til Sandviksveien før Blommenholm, men veien bør likevel bestå som en avlastningsvei for E18 i tilfelle fullstendig katastrofe i tunnelene og/eller Sandvika sentrum. De to relativt slanke veiene kan, i kombinasjon med omdirigert énveiskjøring i hver sin retning, dekke avlastningsoppgaven som kreves for E18 i Sandvikstunnelen.

De store volumene med masser som skal deponeres, gir ytterligere gode muligheter til å utvikle nytt areal for sentrumsutvikling. Om arealet skal bli park eller byggegrunn behøver man ikke beslutte nå, men ta imot massene. 

Det er viktig å vise Stortinget og Statens vegvesen at Bærum klarer å benytte mulighetene fjerning av E18 gir, i form av massehåndtering, utbyggingsvolumer òg sentrumsutvikling. Deponering av litt, middels eller mye masse på Lakseberget er vesentlig i denne sammenheng. 

Jeg tror ikke det betyr noen forskjell for livet i vannet om den nye sjøkanten kommer 10, 30 eller 100 meter lenger ut i bukta enn dagens situasjon. Dette fordi den nye sjøbunnen og sjøkanten er like berørt uansett. 

Det har vært sagt flere ganger at det er mer liv langs den nye fyllingen i sjøen utenfor Kadettangen etter utfyllingen enn før fyllingsarbeidene ble igangsatt. Tilsvarende må man i så fall kunne forvente med en utfylling ved Lakseberget. Med andre ord – utfyllingen gjør godt på land og i vann.

Man kunne tro at den store interessekonflikten ville komme fra småbåthavnen, men de har vært skikkelig fremoverlente med egne forslag. Det gir nye muligheter, for det viser at båteierne er mer opptatt av å ha båtene sine tilgjengelig enn hvor de er når de ikke er i bruk. 

Alle båter under eksempelvis 30 fot og uten mast kunne oppbevares i et bygg (der «jordet» ved innkjøringen til Sjøholmen er) når de ikke er i bruk. Eierne kan bestille båtene sine lagt på vannet/tatt opp når det er ønskelig. 

Båtene ligger således trygt og mindre værutsatt, og det vil medføre mindre forurensing av bunnstoff/oljesøl med mer til sjøbunnen og bedre vilkår for sjølivet. Kun noen ytterst få dager vil det være kaotisk i forbindelse med logistikken. Hva med «båtdeling»/dagleie?

Bruk muligheten nå. Fyll ut mye langs Lakseberget, gi Sandvika utviklingsareal, vis Stortinget at vi tar imot og bruker muligheten de gir oss. Muligheten er nå.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.