Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Telenors manglende kundeoppfølging

– Samfunnet er i dag i stor grad basert på digitale tjenester både fra det offentlige og private. Kort sagt: Ting fungerer ikke uten internett, skriver innsenderen.

– Samfunnet er i dag i stor grad basert på digitale tjenester både fra det offentlige og private. Kort sagt: Ting fungerer ikke uten internett, skriver innsenderen.

For en del år siden valgte vårt sameie Telenor som leverandør av internett og tv-tjenester. Fiberkabel ble installert i 192 enheter. Alt har i mange år fungert godt.

I høst opplevde store deler av Norge hva som skjer når en stor monopolleverandør av samfunnsviktige tjenester ikke klarer å rette feil som oppstår på eget anlegg. Tv-tjenestene ble ikke fullt ut rettet før etter uker.

Da feilen oppsto, gikk det mer enn ett døgn før kommunikasjonsbedriften Telenor klarte å sende melding til sine kunder om at de ikke måtte gjøre det som man ellers skulle gjøre, nemlig å skru av og på strømmen til modem og ruter. Hos mange var skaden allerede skjedd.

Mitt problem med Telenor er på mikronivå i forhold til dette, men sier vel en del om hva Telenor er og ikke er.

7. oktober mistet vi plutselig nettforbindelse og T-We, som er Telenors tv-opplegg.

Etter mange telefoner og mange løfter om tilbakemelding er problemet fremdeles ikke løst – snart fem uker senere.

Vi ringte Telenors kundeservice og fikk der beskjed om hva vi skulle gjøre og ikke gjøre uten at noe nyttet. Imidlertid mente man at ruteren vår var ødelagt. Tilfeldigvis hadde vi en ny original Telenor-ruter liggende og fikk god veiledning fra kundeservice til å koble opp denne.

Fremdeles ikke noe resultat. Da fant man ut at det var brudd mellom modem og ruter og sendte melding til en avdeling jeg fremdeles ikke har fått navnet på.

13. oktober fikk vi melding fra Telenor om at de hadde sendt et oppdrag til Netel og at de ville kontakte oss innen to uker, tenk det. To uker. 15. oktober fikk vi melding fra Netel om at de kunne komme mandag 25. oktober mellom 08.00 og 12.00. Det kom en fyr kl. 15.00 og byttet modem, til ingen nytte.

Han sendte en rapport til Telenor om at det er en feil utenfor vår leilighet og at det må sendes en som kan feilsøke. Han som kom, hadde ikke utstyr til det, og han hadde heller ikke tid, sa han.

Etter det var det taust fra Telenor. Ingen informasjon. Torsdag samme uke kontaktet jeg nok en gang Telenor for å høre hva som skjer. De sa da at de skulle ringe meg fredag. Det skjedde ikke. Mandag ringte jeg igjen Kundeservice, og jeg fikk bekreftet at rapporten fra Netel var mottatt og at de ville ringe meg i løpet av tre dager.

Det har de selvsagt ikke gjort. I møte med Telenor er man rett og slett maktesløs.

Samfunnet er i dag i stor grad basert på digitale tjenester både fra det offentlige og private. Hadde jeg hatt hjemmekontor, hadde dette for meg vært en katastrofe.

Kort sagt: Ting fungerer ikke uten internett. Og dette burde Telenor være de første til å forstå. At det tar tid er én ting, men at de ikke følger opp med informasjon er ganske ille. Kun en monopolbedrift kan tillate seg en sånn uhørt arroganse. 

På bakgrunn av dette synes jeg det er grunn til å stille spørsmål ved om vi er tjent med Telenor. De skjøtter sitt samfunnsansvar på en slett måte. 

De fleste bedrifter som har noe å selge, er avhengige av kundelojalitet. Det har ikke Telenor skjønt. De trenger det visst ikke. Det skal bli spennende å se når Telenor finner det betimelig å rette feilen hos oss. Kanskje det blir i 2021.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.