Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ta i bruk ny teknologi

Bjørn Kjærand Haugland (til venstre) og Jens Ulltveit-Moe er styreleder og administrerende direktør i medlemsorganisasjonen Skift – Næringslivets klimaledere, som ønsker å være en pådriver for at Norge når sine klimamål innen 2030.

Foto: MATHIAS JUELL JOHNSEN

Kommunene må være åpne for ny teknologi og villig til å trå feil for å lære raskt nok.

Verden endrer seg i et raskt tempo. Å motsette seg dette er synonymt med å falle bakpå. Oppskriften på et attraktivt lokalsamfunn er raskt å tilpasse disse endringene etter lokale forhold og tørre å trå feil med jevne mellomrom.

La oss bli enige om at vi ikke skal tilbake til normalen. Vi har gjennom de siste månedene opplevd tøffe tider, men også nye måter å organisere oss på som samfunn. 

Økt bruk av digitale møteplasser og hjemmekontor har lettet på trykket i rushtrafikken, redusert lokal forurensing og gitt folk bedre tid og mindre stress. For mange har det også effektivisert arbeidsdagen.

Vi skal ikke gå en tid uten fysiske tilstedeværelse i møte, og vi skal ikke alle sitte på hjemmekontor hele tiden, men vi skal ha en fleksibel hverdag, som bedre utnytter de knappe ressursene vi har i infrastrukturen vår. 

Et system med full stampe om morgenen og ettermiddagen fordi alle skal stemple seg inn og ut på omtrent samme tidspunkt, bør vi nå kunne navigere oss ut av.

Samtidig vil transporttilbudet bli mer mangfoldig. Nye transportmidler som elsparkesyklene har selvsagt kommet for å bli. 

La oss bruke disse elsparkesyklene som et eksempel. I Oslo og flere andre byer har overfloden av elsparkesykler skapt mye trøbbel og et opprør blant folk som er lei av at de parkeres i veien for gående, syklister og bilister.

Folk har så klart all rett til å si ifra om vanskeligheter for svaksynte, uansvarlig kjøring og dårlig parkering. Men inntrykket vårt er ikke at folk ønsker å forby disse sparkesyklene. 

De fleste er enige om at det er en god transportmåte for svært mange. At en elsparkesykkel er noe helt nytt og som det i tillegg er mulig å styre digitalt, er noe som bør gjøre oss nysgjerrig, ikke forbannet.

Tilbyderne har alle forutsetninger for å fremme mer forsvarlig bruk av tjenestene deres, så fort det kreves av dem. Teknologien er på plass. Elsparkesykler låses opp med personlige telefoner og benytter GPS, så man burde ha anledning til å øke brukernes ansvar med for eksempel parkeringssoner og hastighetsbegrensning i gågater. 

Se på løsningen til bilutleieren Hyre som et eksempel – de skaper på ingen måte kaos på veien, fordi systemet vårt for bilkjøring og parkering er på plass for lengst. Dit må vi også komme for fremtidens løsninger innenfor alt fra transport til energiproduksjon, infrastruktur og bygg.

Attraktive kommuner for næringslivet er kommuner som aktivt tilrettelegger for utprøving av ny teknologi.

Asker og Bærum er, som en av hovedstadens største forsteder, en essensiell del av å løse fremtidens logistiske floker for Norges mest befolkede område. Hvordan skal folk bo, forflytte seg, jobbe og konsumere på en måte som er bærekraftig? 

– Nye transportmidler som elsparkesyklene har selvsagt kommet for å bli, skriver innsenderne. Her fra Sjøflyhavna på Fornebu. 

Foto: KARL BRAANAAS

Det krever kommunale ledere som er nysgjerrige på ny teknologi, har risikovilje og evne til å lære raskt slik at kommunene tilrettelegger for morgendagens løsninger.

De neste ukene kommer noen av landets ledende bedrifter her i Budstikka til å peke på klimaløsninger for Asker og Bærum. Ikke bare for å påpeke potensialet for drastisk å kutte utslipp, men potensialet for å gjøre god butikk.

Vår anbefaling er å møte dem med åpne ører og en vilje til endring. Endringsledelse handler om å sette djerve mål, trå feil, korrigere, lære. Attraktive kommuner for næringslivet er kommuner som aktivt tilrettelegger for utprøving av ny teknologi. 

Ved å bygge Norge til et utstillingsvindu for nye klimaløsninger, styrker vi næringslivets konkurransekraft, skaper nye jobber og sikrer vår velferd.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.