Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

T-baneforlengelse til Rykkinn og Bærums Verk

BANE: – Forlengelsen av Kolsåsbanen er estimert til å koste en tidel av Fornebubanen, skriver innsenderen. Kartet viser en grov skisse av mulig bane til Rykkinn og Bærums Verk, samt ned til Sandvika.

Transport. Jeg har siden 1950 bodd på Bekkestua, Stabekk, Kolsås og nå på Bærums Verk.

Erfaringen min er at folk setter pris på sitt nærmiljø uansett hvor i kommunen de er bosatt.

Les også: T-baner i Bærum og tog på Ringerike

Les også: T-bane-forlengelse fra Kolsås til Rykkinn og Bærums Verk

Men det er til dels store forskjeller i skoler, barnehager, eldreinstitusjoner, kultur- og idrettsanlegg, veier og kollektivtilbud.

Reisevaneundersøkelsen for Bærum viser at regionen nærmest hovedstaden ligger på topp i kollektivtilbud, mens regionen som omfatter Rykkinn, Bærums Verk og Lommedalen, ligger på bunn i kollektivtrafikk og på topp i privatbilisme.

Skinnegående transportmidler i Oslo Vest og Bærum Øst er velutbygd med NSB, Lilleakerbanen, Østeråsbanen, Holmenkollbanen, Sognsvannbanen og Briskebybanen.

Akershus fylkeskommune planlegger nå den syvende banen fra Fornebu til Majorstuen til en pris av 12 milliarder kroner med fem tunnelstasjoner av meget høy klasse.

Forlengelsen av Kolsåsbanen er estimert til å koste en tidel av Fornebubanen.

Bærums Verk og Lommedalen har en fylkesvei til Kolsås og over Steinshøgda til Bekkestua.

Sistnevnte vei ble bygget ut i 1945 langs den gamle kjerreveien med betydelige svinger. Veien er senere utbygd med en gang- og sykkelvei fra Steinshøgda til Kirkeveien.

Om morgenen 07.00-08.00 er det ofte sammenhengende kø fra Lommedalen til Bekkestua-Stabekk. Veien er uten kollektivfelt, og bussene stanger i den samme køen som bilene.

Oslo kommune har nå fremmet forslag om et nytt spor til Grorud-Lindeberg og har i mange tiår prioritert utkantregionen Groruddalen i nord.

Bærum har ikke den samme tradisjonen med å prioritere sin utkantregion Bærums Verk-Lommedalen. Av de fire regioner der jeg har bodd i Bærum kommune har Bærums Verk-Lommedalen fått svakest offentlige tilbud på tross av at kommunen har regulert Rykkinn, Bærums Verk og Lommedalen til en befolkning på 25.000.

Når Østfold, Akershus og Buskerud nå slås sammen til region Viken med 1,2 millioner innbyggere vil neppe Bærum bli høyere prioritert enn det Akershus sto for.

Det er heller ikke så lett for fylkesordfører i Akershus, Anette Solli, å prioritere baneforlengelse til der hun selv bor, Rykkinn.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Kommune- og fylkesvalget i 2019 vil vise om de folkevalgte i Bærum er like flinke som Oslo til å prioritere sin utkantregion.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.