Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

T-bane til Asker

Artikkelforfatterne skriver at det hadde vært spennende å utrede en T-banelinje til Asker, i en tunnel under fjorden. 

FOTO: KARL BRAANAAS

I Budstikka 28. desember kunne vi lese en spennende liten sak om «Snarølinjen». Høsten 1917 ble det utlyst en internasjonal sporveiskonkurranse for Kristiania og Aker kommune. Førstepremien gikk til ingeniør Barth, direktør for «Kristiania Sporveisselskab». Han foreslo å anlegge sporvei fra Fornebu til Oustøya, som erstatning for dampbåten, som hadde betjent helge- og feriegjestene. Senere ble det foreslått å forlenge banen til Brønnøya. Men passasjergrunnlaget var for svakt.

Vi tok frem kartet og begynte å tenke rundt denne muligheten, som en løsning på dagens pendlerutfordring. Det er ikke langt fra Snarøya til Nesøya og Askerlandet. Her kunne man bygge en temmelig rett tunnel. Og i stedet for å ende på Brønnøya, kunne banen svinge litt, ha en stopp på Nesøya, og så fortsette til Holmen, Vettre, Blakstad, Vollen. Man kunne også forlenge banen og hekte T-banen inn på toglinja et sted mellom Gullhella og Heggedal.

Med denne banen, ville man fange opp veldig mye biltrafikk og også busstrafikk.

Og problemene med E18, Røykenveien og Slemmestadveien ville helt sikkert blitt mindre. Å bygge en T-bane tunnel er billigere enn å bygge ut veier med tunneler, som også raserer mye, og som ikke vil løse hverken klimaproblemene eller trafikkproblemene. Det er godt dokumentert at ved å bygge ut veinettet, øker biltrafikken.

Denne T-bane løsningen vil ikke løse klimautslippsproblemene innen 2030, men i hvert fall bidra godt innen 2050. Og vi trenger både langsiktige og kortsiktige tiltak.

T-banen kan kanskje fortsette i flere retninger? Passasjergrunnlaget øker sterkt, ettersom nye boligområder blir bygget, f.eks. nå i Slemmestad. I stedet for å bruke penger på lite fremtidsrettede prosjekter, som å bygge ut veiene, foreslår vi å se på denne baneløsningen.

Nå er man jo i gang med Fornebubanen. Det burde dermed ligge godt til rette for å fortsette videre utover til Asker.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.