Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Syngende kommune, hurra, men …

– Inviterte man en av Norges beste låtskrivere, Nissa Nyberget, til å delta i konkurransen? spør innsenderen.

Foto: MARTINE HOFF JENSEN

Først og fremst vil jeg takke for arrangementet i Bakgården søndag 30. august. Det er veldig godt at Bærum har blitt en syngende kommune. Med oppvekst på Jar i ryggmargen deltok jeg i konkurransen om ny Bærums-låt og gledet meg til avgjørelsen.

Etter arrangementet i Bakgården melder det seg to uunngåelige ja/nei-spørsmål til låtkonkurransen. Jeg vil også kommentere profesjonalitet versus amatørskap.

De to spørsmålene handler om like vilkår for deltagerne:

1) Inviterte man en av Norges beste låtskrivere, Nissa Nyberget, til å delta i konkurransen?

2) Inntraff endringene i konkurransen om video versus studioopptak/lydspor etter at Nissa kom med i konkurransen?

Jeg ser på de to spørsmålene som aktuelle, og jeg ønsker en realt svar.

Man kan også misforstå mitt innlegg og si at jeg er en dårlig taper i sangkonkurransen. Selv om svaret er nei på spørsmålene, er de relevante for meg som bidragsyter, så lenge Nissa kunne presentere seg i konkurransen med et påkostet profesjonelt studioopptak i motsetning til alle de andre deltagerne.

Vinnerlåta ble for ordens skyld godt likt av publikum og skoleelevene, den skapte skikkelige godfølelse i Bakgården.

På den annen side måtte det en av Bærums dyktigste musikkpedagoger, to profesjonelle sangere og et dyktig band til for å fremføre låta rent melodisk og tekstlig. Velsigne den vanlige lærer og barnehagepedagog som klarer å dra vinnerlåta med elevene sine i skoler og barnehager uten skråling og playback.

Jeg begrunner et slikt synspunkt musikkfaglig, med 25 år som musikkpedagog ved Universitetet i Sørøst-Norge, der jeg har utdannet lærere og barnehagelærere i musikk.

Jeg deltar også som musiker i kulturlivet i Sandefjord. Med bare halvparten av innbyggere sammenlignet med Bærum, er Sandefjord en stor kulturby. 

«Den kulturelle skolesekken» startet i Sandefjord. Det er show og konserter med internasjonale aktører hele året. 

Arrangementet i Bakgården handler i lys av det om kulturelt amatørskap. Et slikt arrangement ville aldri blitt arrangert i Sandefjord uten profesjonelle produsenter, programverter og sekundering/timing. 

At for eksempel en musiker fikk slippe til på scenen mens en annen opptrer, kunne ikke ha skjedd hvis man bruker profesjonelle aktører i gjennomføringen.

Mitt forslag er at Bærum ikke bare finner ut hvordan man bruker kulturaktører og hva de koster, men jeg utfordrer også til låtskriverkonkurranse hvert prosjektår som kommunen er syngende kommune.

 Jeg registrerte en varm hyllest til de to unge dyktige låtskriverne, noe som må bety mye for dem. Slik skapes ny lokal tilhørighet og kulturarv.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.