Syklister må gå i seg selv

KRITISK: – Det er på tide at politiet ser litt nøyere på syklistenes opptreden i trafikken, skriver kommunestyrerepresentant Wenche F. Berg-Olsen fra Bærum Frp. Her i Professor Kohts vei på Lysaker.

KRITISK: – Det er på tide at politiet ser litt nøyere på syklistenes opptreden i trafikken, skriver kommunestyrerepresentant Wenche F. Berg-Olsen fra Bærum Frp. Her i Professor Kohts vei på Lysaker. (Foto: )

Av

Råd. Sykling er godt for folkehelsen og for miljøet.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Det er antagelig full enighet om at dess flere som sykler, dess bedre er det. Der finnes syklister i alle aldere og av begge kjønn for ikke å glemme forskjellige fysiske forutsetninger (syn og hørsel), forskjellig trafikkforståelse og forskjellig kondisjon.

Les også: Advarer mot rekordjag på to hjul

Les også: Syklist mener politiet må trekke uttalelse i sykkeldebatten

Les også: Politiet: – Deler av sykkelmiljøet må gå i seg selv

Les også: Syklist og politi skværet opp: – Syklister er velkomne

Det er også forskjellige typer sykler som terrengsykler, racersykler, barnesykler og elsykler. Mange syklister i dag holder en helt annen fart enn tidligere.

Bruk av sykkel har vært snakket opp i mange år, og forskjellige talsmenn for sykkelens fortreffelighet har i årevis påpekt mangler ved veianlegg og trafikk som setter tryggheten for syklistene i fare.

Det har skjedd en vesentlig økning av folk som bruker sykkel. Det er gledelig, men medaljens bakside er at noen av disse syklistene har utviklet en arroganse og egoisme hvor det ikke tas hensyn til fotgjengere, biler eller alminnelige trafikkregler.

Vi møter trimlystne syklister på fortau, bilvei, fotgjengerfelt og i terrenget. Det hender ofte at vi kjører bak en gruppe syklister som kjører ved siden av hverandre i hyggelig prat mens køen av biler blir større og større til tross for at det er sykkelvei ved siden av bilveien.

Det skjer også til stadighet at treningsivrige syklister kommer bakfra i kjørebanen på bilistenes høyre side i stor fart forbi hele bilkøen som står og venter på grønt lys, og tråkker videre på rødt.

Hvor ofte har vi ikke måttet bråbremse fordi en syklist kommer fra fortauet og krysser fotgjengerfeltet i stor fart.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

Vi har lest i Budstikka om syklister som skjeller ut barn som beveger seg på skoleveien, om syklister som viser fingeren, om syklister som har skremt barn på sykkel ut i en lyktestolpe.

Vi har sett at politiet advarer syklister mot å gjøre vei og fortau til treningsfelt, og vi har sett en landeveissyklist i full sykkeluniform be politiet trekke sine uttalelser. Snakk om arroganse. Oppblåste treningsfantomer og helseapostler med apper og ledninger er kanskje de groveste trafikksynderne.

Nå må det bli plass for alle, og syklistene kan ikke være de eneste det skal tas hensyn til i trafikken. De er faktisk ikke mer verdifulle, enn barn, fotgjengere og bilister.

Det blir flere og flere syklister, og det er på tide at også syklistene går i seg selv og begynner å oppføre seg som ansvarlige og hensynsfulle trafikanter. De kan ikke lenger fortsette med å gi blaffen i alle trafikkregler og all annen ferdsel. Det skaper for mange ulykker og nestenulykker.

Følgende minimum må til:

1. Alle syklister skal bruke sykkelsti der dette finnes. Det er derfor vi har sykkelstier.

2. Ved sykling på fortau skal farten avpasses, og forbipassering av fotgjengere skal skje forsiktig og på venstre side.

3. Ved forbipasseringer på skogsveier og stier skal det gis tydelig varsel.

4. Forbipassering av bil skal aldri skje på høyre side av bilen med mindre man er i sykkelbane.

5. Andre syklister skal passeres på venstre side etter at det er gitt signal, og man skal legge seg inn etter passering.

6. Rødt lys gjelder også for syklister.

7. Promillegrensene gjelder også for syklister. Det er ikke ok å sykle hjem fra fest.

8. Fartsgrensene gjelder også for syklister selv om det er unnabakke. For øvrig skal farten avpasses etter forholdene.

Det er på tide at politiet ser litt nøyere på syklistenes opptreden i trafikken og bøtelegger dem som ikke kan holde seg til de 8 selvfølgelighetene jeg har listet opp.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Det kan kanskje medføre at de verste utskuddene begynner å tenke seg om.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags