Sykl!

LANGS SLEMMESTADVEIEN: – Sykkelturen fra Vollen til Holmen byr på fabelaktige landskapsopplevelser. Med få unntak, som ved Kiwi på Vettre, er syklistens behov særdeles godt ivaretatt av planleggerne, skriver innsenderen.

LANGS SLEMMESTADVEIEN: – Sykkelturen fra Vollen til Holmen byr på fabelaktige landskapsopplevelser. Med få unntak, som ved Kiwi på Vettre, er syklistens behov særdeles godt ivaretatt av planleggerne, skriver innsenderen. Foto:

Av

Verbet «å sykle» egner seg dårlig som utropsord.

DEL

Sykl! får likesom ikke helt samme schwung over seg som «Løp»! eller «Hopp»! Derfor bør vi øve mer på det: Sykl! Sykl mer.

Les også: Sykkelstrategi på lavgir

Les også: – Sykkelmålet til Bærum er ekstremt ambisiøst

Jeg sykler til jobben så ofte jeg kan. Det meste av min yrkesutøvelse skjer vest i Oslo og området rundt Homansbyen bak Slottet. Jeg bygger hager og parker der. Yrket mitt som anleggsgartner er fysisk tungt og ikke sjeldent preget av statiske og repetitive aktiviteter: Hugge i stein. Grave i jord.

Å sykle til jobben varmer kroppen før arbeidsdagen begynner. Å sykle hjem mykner strammet muskulatur.

At jeg som sekstiåring etter 50 år som bæring, nærmere bestemt på Eiksmarka, valgte å flytte til Asker, nærmere bestemt Vollen, og dermed en tredoblet sykkelavstand til jobbene mine, kan skyldes at både oppvarmingsbehovet og nødvendigheten for oppmykning har blitt større med alderen.

Fakta er ikke mitt behov. Fakta er at vi fant en eiendom i Vollen som familien kunne samle seg om.

Straks løper et ganske nyfødt barnebarn rundt i hagen vår. Da sykler jeg gledelig litt lenger. Hver dag.

Sykkelturen fra Vollen til Holmen byr på fabelaktige landskapsopplevelser. Med få unntak, som ved Kiwi på Vettre, er syklistens behov særdeles godt ivaretatt av planleggerne.

Det som ikke er like godt forstått er brukernes oppfatning av at dette er en «gang- og sykkelvei».

Hastighetsforskjellen mellom oss syklende og dere gående er tigangeren. Jeg holder 40 km/t på det meste. Dere tusler i 4.

Alt hadde blitt så mye enklere om gående på gang-/sykkelveien hadde forstått seg som «trafikanter» på en felles gang- og sykkelvei, og følgelig gikk på høyre side av veien slik trafikkreglene ellers krever.

Ikke alle gjør det. De skumleste blant dere gående er enslige midt i veien med øynene klistret til iPhones og ørene tettet av høy musikk i hodetelefoner.

Tross heftig plinging med sykkelklokke resulterer passeringene ofte i skremmende opplevelser for begge parter.

Det er ikke med uvilje eller av kjip oppførsel at jeg prøver å holde farten oppe. Det er slik at når du har nådd marsjfart på sykkel, er det kraftkrevende å stoppe opp, særlig når det skjer gang på gang.

Derfor velger mange syklister bilveien fra Vollen til Holmen til bilistenes store irritasjon.

Ideen «gang-/sykkelvei» er utmerket, men bare om brukerne av traseen skjønner seg på at det er nettopp det traseen er: En ferdselsåre både for langsomt gående og litt fortere syklene. Så gå til høyre, folkens!

Om Bærum skal lykkes med økning fra 3 til 20 prosent økning av syklende på sykkelveiene, må Bærums trafikkfolk snakke med Askers og Oslos trafikkfolk og i fellesskap finne løsninger på gang-/sykkelvei-greia.

I denne forbindelse klarer jeg ikke å la være å avslutte med det ufrivillig, komiske paradokset med sykkelveien langs Griniveien/riksvei 168 forbi det Eiksmarka jeg flyttet fra.

Her har Statens vegvesen nettopp bekostet en sykkelvei til 90.000 kroner meteren som ender ingensteds hen. Slikt bygger ikke opp under en ambisjon om å få til en økning fra 3 til 20 prosent pendlende syklister i Bærum.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Asker har så langt vært langt smartere enn sin nabokommune, og med den kommende sammenslåingen med Hurum og Røyken, og den infrastrukturen for sykkel som allerede er langt her hos oss, ligger det an til at Bærum taper i kampen om å vinne når vi askerbøringer roper: Sykl! Sykl mer!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags