Nei, ikke alle kan sykle

MDG-POLITIKER: - Bærums politikere skal i løpet av 2018 behandle en ny «mobilitetsstrategi» for kommunen. Et hovedpoeng her er nettopp å finne nye løsninger for å gjøre det enkelt å reise på kryss og tvers i Bærum med kollektive løsninger, skriver kommunestyrerepresentant Ingar Sagedal Bie.

MDG-POLITIKER: - Bærums politikere skal i løpet av 2018 behandle en ny «mobilitetsstrategi» for kommunen. Et hovedpoeng her er nettopp å finne nye løsninger for å gjøre det enkelt å reise på kryss og tvers i Bærum med kollektive løsninger, skriver kommunestyrerepresentant Ingar Sagedal Bie. Foto:

Av

Transport. Brit Bakker Haugen fra Eiksmarka skriver 28. desember i Budstikka om samferdsel i Bærum kommune.

DEL

Hun påpeker vesentligheter, som for eksempel at ikke alle kan sykle eller har sertifikat.

Les også: Ikke alle kan sykle eller har sertifikat

Begge deler er det viktig å ta hensyn til. Haugen opplever at Miljøpartiet De Grønne i sin kamp mot økt bilisme ikke har forstått dette og ønsker at alle skal sykle, alle steder.

Heldigvis stemmer det ikke.

Haugens forslag om at Bærum kan få en variant av Ruters aldersvennlige transport, slik det gjøres i Nordre Aker, er spennende. Vi tror at det er slik transport i økende grad vil foregå fremover.

Haugen nevner også hvordan eldre mennesker uten sertifikat får dekket sine transportbehov ved å kjøre med naboer og «vennligsinnede slektninger».

Antagelig vil slike løsninger utgjøre en stor del av transporten over kortere distanser fremover. Ikke nødvendigvis med slektninger, men ved bildeling styrt med tekniske løsninger via våre telefoner.

Ikke alle kommer til å sykle, særlig ikke på de kaldeste dagene, men veiene våre må utnyttes mye bedre, og da kan vi ikke være én person per bil.

Brit Bakker Haugen har gode forslag og er ikke så langt fra MDGs politikk. Om forslagene hun nevner er radikale, betyr ikke det at de gir oss mindre komfort eller mobilitet, men annerledes blir det nok.

Bærums politikere skal i løpet av 2018 behandle en ny «mobilitetsstrategi» for kommunen. Et hovedpoeng her er nettopp å finne nye løsninger for å gjøre det enkelt å reise på kryss og tvers i Bærum med kollektive løsninger.

Ruters direktør Bernt Reitan Jenssen sa til Aftenposten på 1. april – og det var ingen aprilspøk – at «Hvis det på tidspunkt av døgnet er mye ledig kapasitet, hvorfor skulle vi ikke kunne frakte folk fra dør til dør? Jeg tror vi må tenke helt annerledes hvis vi skal konkurrere ut privatbilen.»

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror at de førerløse bilene snart gjør sitt inntog. Byalternativet blir førerløse busser hvor stor datakraft optimaliserer rutene og gir en kraftig økt kollektivandel.

– Dette vil bringe deg og noen naboer fra der dere bor og helt dit dere skal. Grønt og batteridrevet, sier han til Dagens Næringsliv 30. januar 2017.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Det blir en spennende transporttid fremover. Noe vil avhenge av regjeringen, noe av fylkeskommunen, noe av Ruter, noe av Bærum kommune og noe av deg og meg.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags