Urealistiske sykkelmål i Bærum

KOSTBART: – Det kostet ifølge Budstikka snaut 100 millioner kroner å bygge ny sykkelvei fra Lysakerelva til Eiksveien, skriver innsenderen.

KOSTBART: – Det kostet ifølge Budstikka snaut 100 millioner kroner å bygge ny sykkelvei fra Lysakerelva til Eiksveien, skriver innsenderen. Foto:

Av

Jeg er helt enig i at målet om å øke sykkelandelen til 20 prosent i 2030 er umulig å nå, og det skyldes ikke bare mulighetene for å tilrettelegge for sykling.

DEL

Mange av tiltakene en del politikere tenker seg for å nå målet er fullstendig urealistiske både økonomisk og med tanke på restriksjoner på bilkjøring og parkering.

Les også: – Sykkelmålet til Bærum er ekstremt ambisiøst

Det kostet ifølge Budstikka snaut 100 millioner kroner å bygge ny sykkelvei fra Lysakerelva til Eiksveien.

Riktignok fikk man en flott og høyst påkrevet rundkjøring i krysset Vollsveien/Griniveien på kjøpet, men ved Nordveien er det brått slutt.

Med den nye broen over Griniveien før krysset med Nordveien burde det være enkelt å få fullført sykkelveien frem til Haga, men her stopper det opp på grunn av konflikten med Sauejordet og Stubberud skogpark, slik at det å få fullført frem til Haslumkrysset virker helt i det blå.

Skulle man innføre restriksjoner, måtte det heller være å forby sykling langs Griniveien inntil en sammenhengende sykkelvei til Haslum fullført.

Særlig om vinteren og i mørke er det helt uforsvarlig å sykle langs Griniveien.

Heldigvis er Høyre og Frp skeptiske til å benytte tiltak som gjør bilkjøring og parkering vanskeligere for å få flere til å sykle.

Ett av de mest meningsløse tiltakene som er forslått for å dempe bilbruken, er å tilrettelegge for bilfrie soner rundt skolene.

Med stadig høyere andel elbiler vil klimaargumentet etter hvert bli uten betydning, men det merkeligste med et slikt forslag er at man tydeligvis ikke har kjennskap til veinettet i Bærum.

Etter stengningen av Eiksveien vil trafikken langs Niels Leuchs vei forbi Eiksmarka skole øke betydelig, og alle veier kan jo ikke stenges.

Mange skoler i Bærum ligger nær gjennomgangsveier med stor trafikk, som Haslum skole, Stabekk skole, Høvik skole, Gjettum skole og Valler skole, hvor det knapt er tenkelig å bygge omkjøringsveier.

Et annet tungtveiende argument mot restriksjoner er at det først og fremst vil ramme de som ikke har muligheter for å sykle, som eldre og funksjonshemmede og småbarnsfamilier.

Befolkningen blir stadig eldre, og mange hverken kan eller tør sykle langs trafikkerte veier og særlig ikke om vinteren.

Bortsett fra det sprekeste jobbsyklistene, er sykling, selv med elsykler, først og fremst en mulighet ved kortere reiser i nærområdet for de fleste eldre, i tillegg til tursykling på bilfrie veier i marka.

Mange veier i utkantene i Bærum er om vinteren ikke saltet og ofte dårlig brøytet, og veien fra for eksempel krysset Listuveien/Ankerveien mot Østernvann er ofte så isete og sporete at det er vanskelig nok å kjøre uten piggdekk, og det finnes mange slike veistrekninger i kommunen.

Konklusjonen på dette må bli at det å sykle må være en frivillig mulighet for dem som kan mestre det, slik forholdene nå engang er.

Tanken om at politikere skal tvinge gjennom tiltak til fordel for noen ved å skape problemer for andre, skaper bare politikerforakt og grobunn for mistillit til det politiske system.

I økonomifaget er det et gammelt begrep som kalles Pareto-optimalitet, etter en italiensk økonom, så vidt jeg kan huske.

Det går ut på at hvis man kan finne tiltak som kan bedre situasjonen for noen uten at det går ut over andre, er det bra for samfunnet.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Vi får håpe politikerne kan legge seg denne tankegangen på sinne.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags