Utopisk ønsketenkning

SYKLING: – Det oppleves svært ubekvemt og direkte risikofylt å sykle under vanskelige værforhold. Vi bor i Norge, og vi har fortsatt mye vær her – gjennom hele året, skriver innsenderen.

SYKLING: – Det oppleves svært ubekvemt og direkte risikofylt å sykle under vanskelige værforhold. Vi bor i Norge, og vi har fortsatt mye vær her – gjennom hele året, skriver innsenderen. Foto:

Av

Kjære Asker kommune: Ikke kast skattepengene mine ut i vinden!

DEL

Jeg leser i Budstikka at kommunen har satt seg som mål å øke sykkelandelen til 20 prosent i løpet av noen få år.

Les også: Kommunene trår til sammen

Er det virkelig noen som tror på dette? I dag er den vel neppe mer enn en tidel.

Det primære virkemiddelet skal tilsynelatende være flere og bedre sykkelveier. Sammen med en from oppfordring til folk om å sykle mer.

Jeg er en varm tilhenger av tiltak for å få kontroll på det globale klimaet, men akkurat dette er vel rett og slett utopisk ønsketenkning. Og penger som kan brukes mye bedre.

Eller er det kanskje et slags klimapolitisk alibi for kommunen? Tør dere ikke annet, er det en måte å stagge MDG og andre fanatikere på?

Der jeg bor på Nesbru er det i dag helt greie sykkelveier med god kapasitet – jeg går daglig noen kilometer rundt omkring i området (og bruker innimellom sykkel i sommerhalvåret) – og observerer trafikken både tidlig og om ettermiddagen.

Det jeg ser nå om vinteren, er gjennomsnittlig én syklist per 10–15 minutter (for eksempel på Fekjan). Hvorfor er det ikke flere enn disse få syklistene i kondomdress som bruker sykkelen – det er jo god plass?

Svaret er selvfølgelig at det oppleves svært ubekvemt og direkte risikofylt å sykle under vanskelige værforhold.

Vi bor i Norge, og vi har fortsatt mye vær her – gjennom hele året. Regn, snø, is, vind og kulde – det er hva Norge og Asker er.

Ikke sammenlign med København eller Amsterdam – det er en annen verden.

Et moment som ikke er tillagt mye vekt eller omtale, er det svært sannsynlige faktum at en eventuell økning i sykkelbruken vil føre til flere trafikkulykker og personskader. Både syklisten og fotgjengerne er utsatt i så måte.

Jeg vil oppfordre kommunens valgte representanter og ledere til å ta på seg realitetsluene – ikke nisseluene.

Og fortell oss gjerne hvor mye penger dere har planlagt å bruke på sykkeltiltak i årene fremover. Samt hvilke andre, mer realistiske tiltak som må forsakes.

Det kan jo tenkes at noen av oss vil ha dette i tankene ved valget til høsten.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Dessuten – hvis CO2-utslipp er kriteriet det måles på, vil ikke elbilene overta scenen og løse problemet fullstendig i løpet av noen år?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags