Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Sykling — tre fluer i ett smekk

Artikkelforfatteren skriver at hun tror at med bedre tilrettelegging for sykling, vil det rett og slett bli mer sykling.

FOTO: KARL BRAANAAS

For ikke så lenge siden kunne vi lese i Budstikka at «Bærum kommune innfører gratis parkering på kommunale plasser i sentrumsområder» og at kommunen håper at dette «vil bidra til økt handel». 

Unntakstilstander krever rask handling, og det er gledelig å se at Bærum har snudd seg rundt.

Kommunen har raskt kommet opp med den såkalte Bærumspakken i forbindelse med koronakrisen for å hjelpe et hardt rammet næringsliv. Dette er bra! Vi trenger arbeidsplassene, og vi ønsker oss også levende sentrumsområder! Så er det fint med strakstiltak som er raske og enkle å gjennomføre. 

Gratis parkering vil til og med kunne løse to problemer: Det kan bidra til økt handel i sentrumsområdene samtidig som det gjør det enkelt å overholde avstandsreglene ved å unngå offentlig kommunikasjon. To fluer i ett smekk. Enkelt og greit.

Men hvor holdbar er egentlig en løsning som er basert på at flere kjører bil? Var ikke veiene i Bærum allerede før pandemien stappfulle i rushet? Hvor mange arbeidsplasser har parkeringsplasser til alle sine ansatte, hvis alle skal kjøre bil nå? La oss være ærlige, samkjøring er jo heller ingen realistisk løsning, siden det er vanskelig å koordinere i så stort omfang at det vil monne. 

Dette er tydeligvis et regnestykke som ikke vil gå opp. Arbeidslivet skal snarest mulig komme i full gang igjen, samtidig som flere skal komme seg på jobb uten å ta kollektivtrafikk, for å unngå smitte. Her må ikke mobiliteten bli en flaskehals i systemet. 

Heldigvis finnes det andre løsninger enn bare bil. Ta en titt på andre land. Flere aviser rapporterer nå om land og byer som vil satse på sykkel: «Frankrike satser på sykling i kampen mot koronaviruset» (NRK). «Vil unngå trafikkaos – Europeiske byer hastebygger sykkelveier etter koronakrisen» (Aftenposten). Blant tiltakene er bygging av flere km sykkelstier, utvidelse av fortau og sykkelveier og midlertidige sykkelparkeringsplasser. 

Alt dette er tiltak som også kan bidra til lokal sysselsetting. Nei, jeg tror ikke at alle skal eller kan sykle. Jeg tror heller ikke at alle type reiser kan gjøres ved hjelp av en sykkel. Men jeg tror at ved å tilrettelegge langt bedre for sykling enn slik forholdene i Bærum er i dag, vil det rett og slett bli mer sykling. Gjør det trygt og hyggelig, så vil flere sykle. Og de som allerede sykler i dag, vil sykle både oftere og lenger. Dette vet vi fra andre byer og andre land.

Så kan de som av forskjellige årsaker ikke har muligheten til å velge et annet transportalternativ enn bil, komme seg på jobb uten å måtte stampe i kø. Så enkelt kunne man fikset noen av de aktuelle utfordringene i forbindelse med korona, næringslivet og mobiliteten. Tre fluer i ett smekk.

Bærum kommune kan nå benytte sjansen og for alvor vise at den er en klimaklok kommune! Bruke Bærumspakken til raske enkle sykkeltiltak!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.