Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Sykling på vinterføre

VINTERSYKLING: – Sykling er en viktig del av løsningen på mange problemer: trafikk, klima, lokal forurensning og folkehelse, skriver innsenderen.

Transport. Mens snøen laver ned og gradestokken kryper under minus 10 grader er forslaget til ny sykkelstrategi for Bærum kommune på høring.

Forslaget omfavnes på lederplass i Budstikka mandag 26. februar, og det er det etter Venstres syn mange gode grunner til.

Les også: Det er bare å tråkke til

Les også: Kommunene trår til sammen

Sykling er en viktig del av løsningen på mange problemer: trafikk, klima, lokal forurensning og folkehelse.

I henhold til strategidokumentet er cirka 40 prosent av reisene som gjennomføres i Bærum, under 3 km.

Mange av disse reisene kunne gjøres på sykkel, og spesielt dersom man inkluderer elsykler.

En økning i sykkelandelen vil redusere trafikkmengden på både små og store veier, redusere utslipp av klimagasser og annen forurensning, samt bedre innbyggernes helse ved økt fysisk aktivitet.

I strategien foreslås det at sykkelandelen i Bærum skal opp til 7 prosent i 2025.

Dette er riktig nok 3 prosentpoeng mindre og fem år senere enn ambisjonene i Bærum Venstres program, men målsettingen om 20 prosent sykkelandel i 2030 kompenserer godt for den litt trege starten.

Det er ikke enkelt å mangedoble antall syklende i Bærum, noe også Budstikka peker på.

Med erfaringen fra den tøffe vinteren friskt i minne kan det for eksempel være vanskelig å se for seg at antall vintersyklister skal øke dersom ikke brøytingen blir bedre.

I Sandviksveien på Høvik er det egne sykkelfelt i veibanen, men her ser det ut som brøytemannskapet prioriterer bilene først ved å brøyte snøen inn i sykkelfeltene.

Deretter brøytes snøen fra sykkelfeltene ut på fortauet, og til slutt renses fortauene for gående.

Dette tar tid, og syklistene som skal på jobb tidlig om morgenen, tvinges ut i kjørebanen eller inn på glatte og dårlig pløyde stikkveier.

Da er det bare den harde kjerne som tar frem sykkelen om morgenen og knapt nok det.

Vinteren i Norge kan være hard, og planleggerne mener at sykkelandelen kan synke ned mot null i snørike vintre som denne.

Dette virker usedvanlig lite ambisiøst for en ellers ambisiøs strategi. Dersom syklistene i Bærum skal legge sykkelsko og hjelm på hylla i flere måneder på grunn av upløyde sykkelveier, blir dørstokkmila lang for mange når våren kommer.

Her må det planlegges og prioriteres annerledes til neste vinter.

Det må fokuseres på god vinterdrift med tidlig brøyting av prioriterte sykkelveier etter snøfall. Nye metoder som børsting og salting må prøves ut og implementeres.

Mye kan sikkert læres fra fylkeskommunens pilotprosjekt for vinterdrift av gang- og sykkelveiene langs Brynsveien og Bærumsveien.

Her rapporteres det om bar asfalt og fantastiske sykkelforhold fra entusiastiske syklister midtvinters.

Mange syklister påpeker også at sykkelforholdene vinterstid er bedre når man krysser grensen til Oslo ved Lysaker.

Dette handler i stor grad om å endre tankesettet om at bilen alltid skal først frem.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

I enkelte tilfeller må tidlig brøyting av sykkelveier prioriteres foran bilveiene.

Får vi til dette, legger vi til rette for en sykkelkultur på linje med Danmark og Nederland.

For å bruke en fotballanalogi til slutt: Man vinner ikke Champions League uten å trene på vinteren!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.