Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Sykling mellom Asker og Oslo – en anbefaling

Tråkk i vei mellom Asker og Oslo, men vis hensyn, skriver artikkelforfatteren.

Det har vært flere innlegg i Budstikka i det siste med advarsler mot å sykle Asker – Oslo. Det er selvsagt alltid en risiko å ferdes i trafikken. Strekningen Asker mot Oslo pr. i dag mener jeg likevel godt kan sykles raskt med lav risiko. Anslagsvis 95 prosent av strekningen er kurant å sykle i god fart. Hvis man bremser ned, er spesielt oppmerksom og hensynsfull på resterende 5 prosent av turen, kan den gjennomføres med betryggende grad av sikkerhet uten særlig mye tap av totaltid.

Jeg har syklet Vakås-Oslo/Fornebu i 27 år, og tilbakelagt tilsvarende 2,5 ganger jorden rundt, uten nevneverdige uhell, og kjenner strekningen godt. Jeg er i dag pensjonist. De siste 5 årene har jeg syklet Vakås-Fornebu et par dager i uken, en skikkelig endorfin-/dopamin-boost! Ved 7-tiden om morgenen møter jeg nesten ingen fotgjengere.

Min viktigste motivasjon for jobbsyklingen i sin tid var helse.

Mot Oslo fra Høvik kirke har jeg ikke syklet siden 2002. Sykkelturen Vakås-Oslo den gang tok meg ca. 55 min. En syklist skrev nylig at han brukte 45 minutter Asker – Oslo. Slik tid krever nok høy hastighet hele strekningen og innebærer unødig stor risiko. Risikoen reduseres betraktelig ved å senke farten betydelig på utsatte punkter. Ved mine 55 min. ble risikoen redusert til et akseptabelt nivå. Man sparer fortsatt tid totalt sett og får masse trim i forhold til alternativ transport i rushtiden. Spesielt hvis man i tidsregnskapet tar med den tiden man ellers ville trenge til joggeturen om kvelden. Veldig godt å komme hjem fra jobb og være ferdigtrimmet!

Min viktigste motivasjon for jobbsyklingen i sin tid var helse. Jeg var plaget av ganske kraftig tensjons-/stresshodepine. I løpet av første uken på sykkel forsvant denne plagen helt; i tillegg økte energien, kreativiteten og arbeidsgleden betraktelig. Da jeg beskrev opplegget mitt for fastlegen, som jeg ellers sjelden besøkte, repliserte han: «Nå forstår jeg hvorfor du er så dårlig kunde hos meg!»

Fordeler utover helse og tidsbesparelse er økonomi- og miljøgevinst. En femte fordel som jeg gjerne skulle hatt på denne listen er frisk luft. Den er foreløpig mer usikker, i hvert fall på enkelte strekninger.

En ting som i liten grad har kommet frem i forbindelse med at sykkelveier generelt bør separeres fra bil- og gangveier, er den ekstra fordelen som oppstår gjennom økt avstand fra bilveien. En ting er snøbrøyting, hvor man av og til opplever at en nybrøytet gang/sykkelvei har blitt ufremkommelig etter rydding av bilveien. Viktigere likevel er den bedrede luftkvaliteten som kommer ved større avstand til forurensningskilden. Et tankekors er at ny utvidet E18 med bedre fremkommelighet vil generere mer biltrafikk enn i dag, det vil si flere biler med høyere fart og mer sjenerende svevestøv/eksos. En «integrert» sykkelvei her kan gi økt eksponering og bidra til å dempe sykkelgleden (ikke minst for astmatikere og allergikere).

I mellomtiden anbefaler jeg gjerne alle å sykle Asker-Oslo; trå gjerne på for fullt mesteparten av veien, men brems opp og vær ekstra oppmerksom/hensynsfull noen få steder!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.