Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Sykling i koronaens tid

– Kommunen bør ta koronaens endrede transportvaner til etterretning og bygge videre på befolkningens økte sykkelglede. Høst- og vintervedlikeholdet må bli bedre enn i fjor, skriver innsenderen.

Foto: Karl Braanaas

Bærum kommune er nå blodrødt, men det ser ikke ut som at handlingsplanen for neste år legges i samsvar med dette.

Neste års budsjetter må gjenspeilet folkets behov for transport i større grad. Når vi helst ikke skal ta T-bane og buss inn til Oslo i uoverskuelig fremtid, må vi på vår side av kommunegrensen legge mye bedre til rette for at syklistene fortsetter å sykle i lang tid fremover, også når ruskeværet kommer.

– La oss benytte dagens situasjon til både å løfte mulighetene for å nå klimamålene og folkehelsen i kommunen, skriver Stine Høvik i Bærum SV.

FOTO: PRIVAT

De siste ukers regn og vindkast har gjort noen av sykkelveiene våre farlige allerede. Det er altfor mange steder hvor blader og kvist ligger på sykkeltraseen slik at det er direkte skummelt å ferdes på sykkel. 

For eksempel var det en mørk morgen en svær gren over en gang- og sykkelsti på Stabekk. Og sykkelstien ved Stabekk seniorsenter var nylig såpeglatt av løvet på bakken. 


Vi i SV ble svært skuffet over at kommunen ved revidert sykkelplan reverserte tidligere målsettinger. Kommunen må ha et mål om at minst 25 prosent av all ferdsel skjer på sykkel innen 2025. Og med høstens økning er det ikke lenge til vi er der. Min påstand er at det koster mindre å la feiebilen kjøre noen ekstra ganger, enn kostnadene eventuelle ulykker fører til, både av legevakt- og sykehuskapasitet og av personlige kostnader.

Kommunen bør ta koronaens endrede transportvaner til etterretning og bygge videre på befolkningens økte sykkelglede.

I høst ser vi at sykkelinteressen har fått et stort løft. Interesseorganisasjonen Bærumssyklistene vokser og er aktive med innspill til kommunen. De må høres. Sykkelstrategien for kommunen må nå intensiveres, og nye sykkelveier må utarbeides.

Høst- og vintervedlikeholdet må bli bedre enn i fjor. Det må være en målsetting at når snøen kommer, er det gang- og sykkelveiene som måkes først, slik at syklistene kommer trygt frem og man kan sykle hele året.

I tillegg trenger hele Bærum flere trygge traseer, for eksempel langs Griniveien, Vollsveien og strekningen Stabekk/Lysaker. Ved å bedre sykkelveinettet her vil flere ta sykkelen til jobb i Oslo og innad i kommunen vår. 

I tillegg trenger hele Bærum flere trygge traseer, for eksempel langs Griniveien, Vollsveien og strekningen Stabekk/Lysaker.

Sykkelveien som nå planlegges langs E18, er altfor dårlig og vil ikke hjelpe i nevneverdig grad. Det som planlegges mellom Ramstad og Lysaker, er 400 meter ny trasé. Her må kommunene kjenne sin besøkelsestid og påvirke prosessen slik at når kommunen og fellesskapet bruker store penger, så må det i alle fall brukes til å få fart på denne sykkelåren fra Asker til Oslo gjennom Bærum, slik at økningen i elsykkelbruken vi ser, nå får tatt ut sitt potensialet. 

Når vi ikke dulter i riktig retning, vil vi miste dagens mulighetsrom.

Tryggere sykkelveier er et kostnadsbesparende kinderegg på sikt. Befolkningen får bedre helse og kommunen mindre utgifter i helsesektoren samt at det blir færre biler på veiene og derigjennom lavere klimautslipp. 

La oss benytte dagens situasjon til både å løfte mulighetene for å nå klimamålene og folkehelsen i kommunen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.