Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Svømmeopplæring i Bærumsskolen

– Det er på tide å øke timetallet barna får, skriver innsenderen om svømmeundervisningen i Bærum. Her fra den nye hallen på Rud.

– Det er på tide å øke timetallet barna får, skriver innsenderen om svømmeundervisningen i Bærum. Her fra den nye hallen på Rud.

Foto: Joakim S. Enger

Svømmeopplæringen i Bærum har endelig kommet på dagsordenen. 

Kommunedirektør og andre ønsker å konkurranseutsette dette skolefaget. Tanken er at med instruktører fremfor svømmelærere vil elevene kunne få flere svømmetimer innenfor dagens budsjett. Med andre ord vil de ha billigere arbeidskraft/ikke-lærere inn i skolen.

Saken har to ganger vært oppe i hovedutvalget for barn og unge. Politikerne har begge ganger nedstemt forslaget. De har ønsket mer informasjon. Jeg berømmer politikerne for dette.

Det er viktig at riktig informasjon blir lagt frem. Jeg antar at det må bero på en misforståelse når lederartikkelen i Budstikka skriver 26. juni at Bærumsvømmerne har en stor del av æren for svømmedyktigheten blant barn i kommunen, samtidig som de dagen før bruker svømmelærernes tall for svømmedyktigheten blant barna. 

Bærumsvømmerne er dyktige til sitt, de har mange kurs for både barn og voksne. Ære være dem for det. Men skolen i Bærum har lang tradisjon for å ha egne utdannede svømmelærere.

Så å si ingen av barna på 3. trinn er svømmedyktige når de starter hos oss. Så mange som 75 prosent kan ikke svømme i det hele tatt før oppstart. Dette tallet har økt til tross for satsingen som har vært i barnehagene de siste årene. 

Jeg har jobbet som svømmelærer i kommunen i vel 23 år. 20 år tilbake i tid hadde kommunen fire svømmelærere, til sammen 300 prosent stilling. Elevene fikk 18 timer. I tillegg var det satt av tid til ekstra undervisning av dem som ikke hadde lært å svømme. 

Nå har vi 280 prosent stilling fordelt på tre lærere, til tross for flere elever. De som ikke når kompetansemålene, får tilbud om svømmeopplæring i feriene. Denne er blitt gitt av svømmehallens egne instruktører. 

Dessverre har det vist seg at kun et fåtall av dem som melder seg på til denne ekstraundervisningen, møter opp. I år er det instruktører fra Bærumsvømmerne som gir denne undervisningen.

Det er en vesensforskjell på ekstra undervisning i ferier og den som gis på skolen. På skolen når vi alle, i feriene kun de som møter opp.

Inntil dette skoleåret har elevene i Bærum fått 18 timer på 3. trinn. Det er altfor lite. Og de er da 8 år, ikke 9–10 år som Budstikka skriver. 

For å bedre svømmeferdighetene, er det fra regjeringshold bestemt at også 2. trinn skal få timer. Bærum økte ikke, de reduserte på 3. trinn, slik at også 2. trinn skulle få.

Hvis Bærum kommune ønsker å bedre svømmeferdighetene blant barna våre, gi alle bokstavelig talt livsviktige ferdigheter, sier det seg selv at man øker timetallet. Man omfordeler ikke. Man vraker ikke dagens ordning for så å satse på noe helt nytt. 

I forholdet til landet for øvrig er tallene for svømmedyktighet i Bærum gode. De er bare ikke gode nok. 

Det er på tide å øke timetallet barna får, det er på tide å øke til fire hele stillinger. 

Det er cirka 72 klasser i Bærum på hvert trinn. Bærum trenger en koordinator som er nær svømmelærerne, som kan sørge for at all svømmeundervisning – fra 1. til 10 trinn – får en helhetlig god ramme i henhold til kompetansemålene. 

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.