Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Sviktende boligpolitikk

Budstikka har 21. juni stort oppslag om sviktende boligpolitikk i Asker (og Bærum) for folk med «vanlig» inntekt. Denne gang er det en sykepleier som brukes som eksempel og årslønnen som angis er 500 000 kroner, slett ingen «luselønn» spør du meg.

Eksempelet illustrerer forhold som Arbeiderpartiet i Asker gjennom år har prøvd å gjøre noe med, men uten hell i vår høyrestyrte kommune. Posisjonen overlater dette til private aktører i et marked styrt av profitt og betalingsevne. Resultatet er at mange kommer til kort i konkurransen. Asker Ap har spesielt fremholdt kommunalt tomteselskap som et interessant supplement i boligpolitikken, men er ved gjentatte korsveier blitt avvist. Henvisningen til kommunalt tomteselskap tar utgangspunkt i den såkalte «Sandnes-modellen». 

I grove trekk innebærer modellen at tomteselskapet frembringer tomt og detaljregulerer utbyggingen. Entreprenører inviteres så til konkurranse om selve byggeprosjektet der beste tilbyder på pris og kvalitet tildeles oppdraget. Interesserte kjøpere inviteres så til å kjøp av boligen, kjøp som gjerne avgjøres ved loddtrekning. I et slikt system må selvsagt en rekke forhold reguleres, herunder regler som forhindres at førstegangskjøper ved videresalg kan sitte igjen med uforholdsmessig gevinst.

Asker Arbeiderparti har i sitt valgprogram også tatt til orde for andre boligpolitiske tiltak for et «sunnere» boligmarked, herunder flere kommunale utleieboliger, systematisk bruk av kommunal forkjøpsrett til boliger og tilsvarende med bruk av statlige ordninger for erverv av boliger for førstegangsetablerere.

Boligpolitikken er for viktig til å overlate til markedet alene; vår politikk rydder også rom for et sterkere kommunalt engasjement enn det høyrepartiene står for.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.