Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Stakkars Bærum!

– Kommunen vil ha Ipad, og vi har ikke noe vi skulle ha sagt. Vi har prøvd å si fra, men opplever vel egentlig ikke å bli hørt, skriver innsenderen.

 – Kommunen vil ha Ipad, og vi har ikke noe vi skulle ha sagt. Vi har prøvd å si fra, men opplever vel egentlig ikke å bli hørt, skriver innsenderen.

Foto: ANDERS HAMMARGREN

Jeg var nylig på et seminar med lærere fra ulike kommuner på Østlandet. Det er alltid spennende å bli kjent med kollegaer fra andre skoler og høre hvordan de gjør ting.

Da jeg nevnte at elevene våre i Bærum brukte Ipad som sitt læringsverktøy, ble de andre svært overrasket. Samtalen foregikk omtrent sånn som dette:

Annen lærer: Hva? Bruker dere Ipad på ungdomsskolen?

Jeg: Ja!

Annen lærer: Men hva gjør dere når de skal skrive lange tekster, da?

Jeg: Nei, det virker jo ikke så godt, men vi kan ikke velge. Pc-ene er samlet inn, så vi har bare iPader.

Annen lærer: Men da har vel alle elevene sitt eget tastatur?

Jeg: Nei. Noen har kjøpt sitt eget, private tastatur, og så har vi noen tastaturer de kan låne på lange skriveøkter, men de fleste kan ikke touch og skriver med tomlene sine uansett, så mange takker nei til å låne tastatur.

Annen lærer: Men hva med Excel og sånn? Det finnes jo ikke på Ipad. Der er det vel Geogebra som brukes?

(Stønn og latter rundt bordet. Geogebra er visst ikke en populær programvare blant mattelærere.)

Jeg: Nei, de sitter der og knoter på de små skjermene sine i matematikken. Ofte må de ha delt vindu, slik at det blir enda mindre skjermer, og jeg vet det er mye frustrasjon fordi det er variabelt hvor godt Geogebra virker på brett. Men kommunen vil ha Ipad, og vi har ikke noe vi skulle ha sagt. Vi har prøvd å si fra, men opplever vel egentlig ikke å bli hørt. Nå blir det første eksamen på Ipad til våren, så vi er veldig spent på hvordan det skal gå. Men hva har dere da?

En annen lærer: Vi har Chromebook og er fornøyd med det.

Flere andre lærere: Vi har Ipad på barneskolen og pc på ungdomsskolen. Det trodde vi var vanlig. Men vi har alltid hørt at Bærum kommune er så gode på teknologi. Hvorfor har de valgt en slik løsning? Det kan jo ikke fungere særlig godt for elevene?

Jeg: Nei, det kan du si. Vi opplever jo at elevene skriver dårligere og får flere språkfeil i tekstene sine enn før, da de skrev på pc. Men jeg tror ikke det er noen pedagogisk begrunnelse, egentlig. Enten er det fordi de glemte å tenke på at det er stor forskjell på hvordan man arbeider med fagene på barneskolen og ungdomsskolen, eller så er det rett og slett økonomi. Jeg tror ikke Bærum kommune ikke har råd til pc-er. Bærum kommune vil veldig gjerne fremstå som fremoverlent teknologisk, så da gir de nettbrett til alle.

Annen lærer: Men det er jo ikke spesielt fremtidsrettet. Ingen voksne bruker Ipad til å skrive eller regne i jobben sin. Og på videregående bruker de i hvert fall ikke Ipad, så det er jo egentlig ganske bakstreversk å bruke iPader i ungdomsskolen.

Jeg: Ja. Ja, det er jo egentlig det.

Da jeg dro hjem fra seminaret, hadde jeg lært mye. Blant annet at lærere fra andre kommuner synes synd på oss fra Bærum som har iPader på ungdomsskolen, og at det er godt å møte på forståelse for at det er et ganske uhensiktsmessig verktøy. Jeg vet ikke om vi noen gang vil få pc-er på ungdomsskolen i Bærum. Kommunen har vel blitt for fattig. Men det er jo lov å drømme …

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.