Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Solli skianlegg – en utrolig historie

– De som skal bruke anlegget på Solli, har klart sagt fra at uten vei frem til anlegget, blir det vanskelig å ta det i bruk, skriver innsenderen.

– De som skal bruke anlegget på Solli, har klart sagt fra at uten vei frem til anlegget, blir det vanskelig å ta det i bruk, skriver innsenderen.

Dette er historien om hva som kan skje i rådmannsstyrt kommune.

På Asker Idrettsråds første prioriteringsseminar i 1978, hvor alle anlegg idretten i Asker ønsket seg og det ble satt opp en prioritert rekkefølge for første gang, lanserte Asker Trekkhundklubb sitt forslag om et skianlegg i Asker. 

De fikk med seg alle klubbene som drev med en form for skiidrett i Asker, og forslaget kom på tredjeplass. 

Etter skøytebanen på Risenga og en fotballbane på Nesøya. Disse anleggene er forhåpentligvis ferdige.

Så begynte en lang og utrolig historie. 

Klubbene gikk sammen om å danne Solli skianlegg og etablerte et styre som begynte å forberede et forslag til anlegg. 

I denne perioden hadde de fleste politiske partiene i Asker Solli skianlegg som et prioritert anlegg i sine valgprogrammer. Men hva hjelper det når administrasjonen vil noe annet. Det de blant annet også har gjort er å endre skianlegget for langrenn, hundekjøring og skiskyting til kun et skiskytteranlegg.

Her ser vi et tydelig eksempel på at kommunen vår er rådmannsstyrt. Det hjelper ikke hva politikerne ønsker og vil, hvis administrasjonen vil noe annet. Dette har ført til flere tiår med utsettelser.

Bærum kommune brukte fire år på planlegging og bygging av anlegget på Vestmarksetra. Asker har foreløpig brukt 42 år, og er fremdeles ikke i mål. De som skal bruke anlegget på Solli, har klart sagt fra at uten vei frem til anlegget, blir det vanskelig å ta det i bruk.

Der har altså kommunen laget en ny standard: Nye idrettsanlegg skal ikke ha vei eller parkering, grunnet fare for økt trafikk. Så jeg regner med at for alle de nye anleggene rundt Risenga skal brukerne parkere ved brannstasjonen. Det er tross alt kortere derfra enn fra parkeringen på Solli og opp til skistadionet.

Grunnen til at det i første omgang ikke skulle bygges vei og parkering ved anlegget var forholdene i Solliveien, og det ble fattet et kommunestyrevedtak om rekkefølgebestemmelse.

I Budstikka 8. januar i år uttaler Martin Martinsen, som er samferdselsleder i Asker kommune, at Solliveien fungerer bra som den er. Da er det vel bare å oppheve den rekkefølgebestemmelsen. Alle politiske vedtak kan omgjøres.

Asker har foreløpig brukt 42 år, og er fremdeles ikke i mål.

Dette er ikke bare for dem som driver med organisert idrett, situasjonen på Solli er uholdbar for alle som vil gå en tur på ski. I planene ligger det klart en ny parkering, som ikke kommer i konflikt med kulturminner, og som også vil spre trafikken inn i marka.

En annen ting som vi som driver med skiidrett i Asker ikke helt forstår: 

Skiidretten er kommunens nest største idrett på breddesiden og den klart beste når det gjelder nasjonale og internasjonale resultater de siste tiårene.

Hvordan kan da marginale idretter som ishockey, kunstløp og banesykling få tildelt anlegg for mange hundre millioner, mens vi blir avspist med et anlegg til 15 millioner kroner, som vi ikke kan bruke?

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.