Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Slå sammen Brakar og Ruter

Fellesnemnda for Viken har bestilt en utredning om hvordan kollektivtrafikken i det nye fylket skal organiseres med fordeler og ulemper med ulike organisasjons- og styringsformer. At det er tre ulike kollektivselskap i vårt område, er for mange av oss et hinder for et sømløst og effektivt kollektivtilbud.

Et kollektivtilbud som henger godt sammen og et felles billettsystem for Oslo og Viken må være første prioritet for det nye fylkesrådet i Viken.

Jeg er selv en av de over 20.000 som pendler over fylkesgrensen bare mellom Akershus og Buskerud i dag. Jeg kjører fra Bærums Verk til Hønefoss, og jeg er ikke alene. Vi ligger i kø bak de store masseforflytningslastebilene over Sollihøgda. Det er flere fra Oslo, Asker og Bærum som pendler til den naturfaglige næringsparken på Hvervenkastet med Kartverket, Mattilsynet, Viken Skog, Bondelaget og Ringerikskraft, og til Treklyngen på gamle Follum, til Ringerike sykehus og mange andre arbeidsplasser. Og i motsatt retning kommer det enda flere. 

Min buss fra Lommedalen korresponderer ikke med Hønefossbussen i Sandvika, og det er to forskjellige billettsystemer. Med bil tar turen 35 minutter, med kollektiv må jeg legge til over en time, hver vei. Best korresponderer det med en buss via Bekkestua. Jeg får da én sone og ett bussbytte ekstra, men kan spare minimalt med tid.

Hvis mitt barnebarn som bor ved Lierbyen en halvtime unna med bil, skal benytte kollektivtransport for å besøke oss på Bærums Verk, må hun benytte tre forskjellige billettsystemer. Først med Brakar fra Lier E-verk til Lier stasjon, så med Vy fra Lier stasjon til Asker, og så med Ruter derfra via Sandvika til Bærums Verk, hvis hun da ikke skal ta buss 169 helt til Lysaker og ta med seg en sone ekstra. Da greier hun seg uten Vy. Uansett – dyrt og dårlig og nærmere to timers reise hver vei. 

En fusjon av Brakar, Ruter og Østfold Kollektivtrafikk må prioriteres høyt.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.