Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Skrekkfilm for klimavelgere

– MDG har underveis i saken kjempet for en E18-utgave der vi realiserer enkeltelementer vi mener har en plass i vår tid, skriver Signe Bakke Sølberg. Her på Høvik i samtale med utbygger Arne Eriksen (til venstre) og Venstres Eirik T. Bøe.

Foto: KARL BRAANAAS

MDG gikk ut av fylkesrådet i Viken på klimasaken E18.

Kollektivløsningen den justerte planen innebærer er svært oppskrytt, men det tristeste er at vi misbruker 17 milliarder kroner vi kunne investert i grønn, moderne samferdsel.

Når E18-garanti ble trumfet gjennom av den grå-grå alliansen Bærum Høyre og Viken Ap, er det svært dårlig nytt for klimaet.

Ikke bare bruker vi opp bompengetoleransen i befolkningen på et prosjekt som genererer mer utslipp og massehåndteringsproblematikk Bærums natur allerede drukner i. 

Vi unnlater også å benytte den betalingsviljen som finnes på å skape fullverdige alternativer til bil. I 2020 er det helt riktig å kreve inn bompenger – men det er galskap å ikke bruke dem på å gjøre kollektivtransport billigere og bedre. Hvem vet nå når vi får råd til ny T-banetunnel som skal gi flere avganger på Kolsåsbanen?

E18 Vestkorridoren har aldri vært og har ikke blitt «et miljøprosjekt». Etter de hastverksendringene som ble gjort for å gjøre prosjektet mer «svelgeverdig» for MDG i et fylkessamarbeid, er Ruter fortsatt usikre på om det egentlig vil forbedre fremkommeligheten for buss. 

Den justerte løsningen har et kollektivfelt som «eventuelt kan ha sambruk med tungbiler»(!), blir kortere(!) enn dagens felt og vil gi bussene god flyt kun i en tilstand med 20 prosent redusert veitrafikk(!). 

Dette samtidig som det innrømmes at det kan være nødvendig med trafikkregulerende tiltak bare for å hindre ytterligere vekst. Alle som har fnyst av å gi prøveprosjektet med eget kollektivfelt på E18 en ny sjanse, bør være svært skeptiske.

MDG har underveis i saken kjempet for en E18-utgave der vi realiserer enkeltelementer vi mener har en plass i vår tid. Det har gjeldt Vestre Lenke (for å sikre Fornebu-utbyggingen), Lysaker terminal og lokale forurensningstiltak på Høvik. 

Mindre omfattende planer ville gitt håp om fortgang i planer om vei under bakken ved Sandvika, der byutviklingsbehovet er reelt. Disse innsparende alternativene har vi påpekt og kjempet for mens Høyre har kalt oss lite kompromissvillige i avisa og trenert Oslopakke 3-forhandlingene.

For å produsere et grønt argument for veiprosjektet – eller kanskje i ren panikk over at MDG hadde fått mer makt av lokaldemokratiet – truet samferdselsministeren med at Fornebubanen ikke kunne realiseres uten ny E18 (selv om banen alene var et blåblå valgløfte i 2013). 

Asfaltalliansen Høyre og Ap er som tatt ut av en skrekkfilm for klimavelgere.

At regjeringen var villig til å ofre Fornebubanen for å gi klimapartier et E18-dilemma, viser hvor lite de bryr seg om ikke-bilister. At Ap omfavnet Hareides trussel og brukte den til å legitimere et tilbakeskuende veiprosjekt, sier alt om deres klimatroverdighet.

MDG vil ikke ta inn en krone bompenger til noe annet enn å snu transportsystemet på hodet til det beste for mennesker og miljø. 

Å måtte gå ut av et samarbeid på venstresiden fordi vi kjempet for fellesskapsløsninger som gir mer bevegelsesfrihet til alle, uavhengig av økonomi og bileierskap, er absurd. 

Asfaltalliansen Høyre og Ap er som tatt ut av en skrekkfilm for klimavelgere.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.