Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Skolebibliotekene raseres

– Skolebibliotekene burde styrkes, som en balanserende motvekt mot den digitaliseringen som selvfølgelig langt på vei er kommet for å bli, skriver innsenderne.

– Skolebibliotekene burde styrkes, som en balanserende motvekt mot den digitaliseringen som selvfølgelig langt på vei er kommet for å bli, skriver innsenderne.

Foto: KNUT BJERKE

Bærumsskolen satser ekstremt sterkt på digitale hjelpemidler, fra første skoledag. I første omgang sikkert til glede for mange av elevene når de får en «egen» iPad første skoledag, ikke fullt så stor glede for foreldre og besteforeldre.

Mange er bekymret for kjappe løsninger, trykkbasert læring og for lite refleksjon og forståelse av sammenhenger. At mulige konsekvenser av skjermbruken blir for intensive. 

I tillegg er vi urolige over i hvilken grad ungene bruker svært mye, ofte for mye, av både skoletid og fritid på skjerm. Ofte med forsøk på regulering av tiden, med vekslende hell.

I denne situasjonen velger det borgerlige flertallet i kommunen å bygge ned skolebibliotekene.

Det motsatte av det vi trenger. Skolebibliotekene burde styrkes, som en balanserende motvekt mot den digitaliseringen som selvfølgelig langt på vei er kommet for å bli.

I praksis foregår denne nedbyggingen ved at mange skolebibliotekarer, trolig de fleste, har fått en kraftig reduksjon i stillingsstørrelse. Som eksempel fra rundt 70 prosent stilling til det halve, rundt 35 prosent.

Stein Stugu representerer Rødt i Bærum kommunestyre.

Stein Stugu representerer Rødt i Bærum kommunestyre.

Foto: KARL BRAANAAS

Resultatet er at mange søker seg vekk. Hvem kan leve av 35 prosent stilling? 

Konsekvensen er et faglig enda dårligere tilbud, noe som har vært godt illustrert av mange innlegg i Budstikka.

De tillitsvalgte gir oss folkevalgte klare meldinger om at de er katastrofalt dårlig involvert blant annet i forarbeidet til den kraftige reduksjonen som ble vedtatt med kutt på 6,9 millioner kroner. Mer enn halvering som kommer på toppen av tidligere mindre kutt. 

Heller ikke er de tillitsvalgte godt involvert i hvordan kuttene skal gjennomføres. Dette er dårlig arbeidsgiverpolitikk. 

For ytterligere å gjøre det vanskelig synes det som om endringene har kommet svært brått på skolene.

Samtidig satses det bevisst, i alle fall i ord, på å utvikle en heltidskultur i kommunen. Spesielt innenfor helse og omsorg. Hensikten er at Bærum skal bli en bedre arbeidsgiver. 

Ser vi på det som skjer innenfor utdanningssektoren, gjennomføres det motsatte. Deltidskulturen er allerede altfor utbredt, og verre skal det bli. Opparbeidet kompetanse gjennom mange år kastes i praksis ut av skolen.

Måten endringer gjøres på er svak arbeidsgiverpolitikk. Og en svært uheldig nedbygging av en viktig arena for kunnskap om alt som ikke finnes på nett. Opplæring i å se og forstå sammenhenger, ikke bare se mer eller mindre korrekt nettbaserte påstander, løsrevet fra sammenhengen de burde stå i. 

I tillegg vet vi at skolebibliotekarene ofte ser enkeltelever og slik fyller et viktig behov. Dette bidrar til at flere elever får et godt tilbud uavhengig av foreldres bakgrunn.

Vi har ikke råd til å behandle ansatte slik de behandles i skolebibliotekene nå. Hverken når det gjelder skolebibliotekene spesielt eller for å utvikle Bærum til å bli en mer attraktiv arbeidsgiver.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.