Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Skolebibliotek og iPad i Bærum

NETTBRETT: – At Bærum kommune foreslår å kutte ut skolebibliotekarene og erstatte dette tilbudet med iPader, anser jeg også som et forsøk på å hemme demokratiet, skriver innsenderen.
NETTBRETT: – At Bærum kommune foreslår å kutte ut skolebibliotekarene og erstatte dette tilbudet med iPader, anser jeg også som et forsøk på å hemme demokratiet, skriver innsenderen.

Det å bygge ned skolebibliotektilbudet i Bærum på grunn av at elevene skal bruke iPad, er det samme som å gi elevene et verktøy uten bruksanvisning.

Bærum er en av de kommunene i landet hvor elevene har best skolebibliotektilbud i grunnskolen, og kommunen er dermed et viktig forbilde for andre.

Les også: Behold bibliotekaren

Les også: Politikerne skjermer skolebibliotekene – stopper kutt

Les også: Først sier de voksne at vi får firkantede øyne hvis vi ser for mye på skjerm, og så skal vi plutselig også lese alle bøker på iPad

Dessverre ønsker Bærum kommune å redusere stillingsprosenten for skolebibliotekarene. Begrunnelsen er at elevene ikke trenger bibliotekarer fordi alle har iPader og digitale verktøy.

Bærum kommune er også en av de kommunene i landet hvor elevene scorer best på leseferdigheter. Dette er mye takket være dyktige skolebibliotekarer og systematisk satsing på skolebibliotek.

Min bekymring er at ved å fjerne skolebibliotekarene, vil elevene i Bærum ikke bare bli dårlige lesere, men de vil også bli dårlige på digitale ferdigheter. Og dette for å spare småpenger.

Lærere er allerede dynget ned i oppgaver om de ikke også skal være ikt-støtte for elevene. Hvorfor ønsker Bærum kommune å gå fra best i «kommuneklassen» til middels når det er så lite penger å spare?

En bibliotekar er en fagutdannet informasjonsspesialist som har mellom tre og fem års utdanning i å innhente, tilgjengeliggjøre og tilrettelegge informasjon. Vi har også spisskompetanse på litteraturformidling og lesestimulering.

Ved å fjerne skolebibliotekarene fra skolebibliotekene vil man samtidig frata elevene et viktig opplæringstilbud, som gjør elevene til bedre lesere og bedre digitale borgere.

Jo høyere opp i utdanningsforløpet elevene kommer, jo strengere krav stilles det til elevenes informasjonskompetanse. Dersom de ikke har fått god opplæring i kildekritikk, siteringsteknikk og litteraturlister når de begynner på høyere utdanning, vil mange få problemer.

I åttende klasse lærer elevene i Bærums-skolene at de må oppgi kilder. Som skolebibliotekar på videregående synes jeg dette er kjempebra. For har elevene dette med seg fra ungdomsskolen, vil det bli mye lettere å følge opp på videregående.

De fleste elevene tror selv at de er informasjonskompetente, men sannheten er en ganske annen.

Det er helt vanlig at elever feilvurderer kilder. Blant annet har jeg erfart at elever tror at Facebook er en god kilde. Eller at de sier at fordi noe står på nettet, så er det sant.

Jeg har opplevd at når elever skal vurdere en kilde, søker de opp artikkelforfatteren på Facebook og ser på profilen deres. Hvis de synes at personen ut fra profilen virker kjekk og grei, tenker de at kilden er pålitelig.

Andre kommer og forteller meg at bloggere uten fagkompetanse på det aktuelle feltet er en god kilde.

Det er lett å tenke seg hvor mye skade en «hobbyernæringsekspert» kan forårsake på usikre barn og unge.

I disse tider hvor fake news og desinformasjon er brennaktuelt, er det svært viktig at elevene får god opplæring i å vurdere kilder.

At Bærum kommune foreslår å kutte ut skolebibliotekarene og erstatte dette tilbudet med iPader, anser jeg også som et forsøk på å hemme demokratiet.

En tilstedeværende bibliotekar fremmer demokratiet. Det begrunner jeg på følgende måte: Når en elev skal gjøre seg opp en mening om en sak, er det helt avgjørende at de har tilgang til informasjon som argumenterer fra ulike synsvinkler.

Det er bare slik elevene kan danne seg en uavhengig mening basert på hva som er viktig for dem.

Til å finne de ulike argumentene trenger de veiledning fra en skolebibliotekar. Bibliotekaren kan bringe inn andre perspektiver enn det en lærer vil gjøre, og dermed hjelpe eleven med å finne informasjon fra flere ulike synsvinkler.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Derfor er det viktig at man beholder skolebibliotekarene. For ikke bare vil man hemme demokratiet, men man vil også frata elevene muligheten til å bli informasjonskompetente borgere og bli gode lesere.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.