Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Skolebarn lærer førstehjelp og redder liv

5.-klassingene ved Høvik skole har førstehjelp på timeplanen. 

FOTO: TRINE JØDAL

Vi har i Norge en solid helsetjeneste når liv står i fare og sekundene teller. Ambulansetjenesten utgjør en viktig del av den akuttmedisinske kjeden som redder liv. De utfører livreddende førstehjelp på stedet og fortsetter i ambulansen på vei til akuttmottak eller legevakt. Overlevelse ved for eksempel akutt hjertestans er god i Norge. 

Likevel er noen land bedre enn oss, for eksempel Danmark. Vi kunne tenke oss at enda flere ambulanser ville gjøre en stor forskjell, men slik er det ikke. Ambulansetjenesten koordineres av 113-sentralen som prioriterer og styrer ressursene ut til ulykker og hendelser med tidskritisk sykdom. Men det er du og jeg, en kollega, et familiemedlem, en forbipasserende som er først på stedet. Og akkurat da begynner sekundene å tikke. Forskning viser at du og jeg er den avgjørende forskjellen. Det er vi som er der de første avgjørende sekundene og minuttene, og det er da mange mennesker kan bli reddet. Hvor mange? Helsedirektoratet anslår i sin store kampanje «Sammen redder vi liv» at 200 flere liv da kan reddes i Norge. Hvert år!

Men er det ikke veldig vanskelig? Det kan vel bare ambulansepersonellet, leger og sykepleiere som er flinke nok i førstehjelp? Heldigvis ikke! Ny kunnskap viser at alle kan lære de veldig enkle handlingene som er avgjørende for å redde liv der og da. Så kan medisinske spesialister ta seg av alle de andre tingene når pasienten ankommer sykehuset i live. Og den virkelig gode nyheten er: vi trenger ikke lange kurs. Det holder med små og korte doser med opplæring. Men de korte dosene må gjentas regelmessig minst hvert år. I dag gis det ingen slik opplæring til befolkningen som helhet. Ved korte doser opplæring kan vi redde 200 flere liv. Vil du være med?

Livslang læring i livreddende førstehjelp starter med barna. Som en del av Sammen redder vi liv-kampanjen til Helsedirektoratet bruker Røde Kors dukken Henry i barnehagene. Henry kan falle om og være bevisstløs, brekke benet og begynne å blø. Gjennom lek og øvelse lærer barna i barnehagen førstehjelp. Neste trinn er grunnskolen. Her har Helsedirektoratet tildelt Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) oppgaven med å lage nytt undervisningsmateriell og veiledninger for lærerne i førstehjelp ved tidskritiske tilstander.

Undervisningskonseptet brukes allerede i skolene i mange kommuner. Målet er i spre undervisningsopplegget over hele landet. Tilbakemeldingene fra lærerne er gode. Elevene synes undervisningen er morsom. Lærerveiledningene setter læreren i stand til å gi undervisningen. Alt materiell ligger på nett og kan brukes i naturfag og mange andre fag. 

Det er en sterk verdi i Norge at vi skal bry oss om hverandre og hjelpe når vi kan. Disse holdningene formidler skolen i undervisningen gjennom flere fag. Det nye undervisningstilbudet er tilpasset skolehverdagen og har korte økter med undervisning i tidskritiske tilstander gjennom interaktive fortellinger, bilder og film. Den enkelte lærer velger fritt hvor og når dette passer inn.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.