Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Sjøen er for alle

– Jeg håper det blir slutt på at kystkommuner skal finkjemme strandsonen for å nekte private å utvikle eiendommene sine til det de er verd, skriver Peder Lunde jr. (79). Han har deltatt i fire OL i seiling og vant gull i 1960 og sølv i 1968.

– Jeg håper det blir slutt på at kystkommuner skal finkjemme strandsonen for å nekte private å utvikle eiendommene sine til det de er verd, skriver Peder Lunde jr. (79). Han har deltatt i fire OL i seiling og vant gull i 1960 og sølv i 1968. 

Foto: TRINE JØDAL

Sommeren i år har mer enn på lenge vist i hvilken grad folk gleder seg over fri benyttelse av friområder enten det dreier seg om fjell, skog og mark eller sjøen. 

Tilgang til og bruk av sjøen opptar meg spesielt. Det virker som ansvarlige myndigheter er overrasket over at en flott badestrand tiltrekker seg folk i store mengder. 

Jeg leser videre at det er mangel på flere tusen båtplasser i de mest tettbebygde områder. Det burde være en sak for kommunene å bygge ut marinaer. Det vil gi flere anledning til å eie båt og glede seg over vår lange kyst i en skjærgård som overgår det meste i Europa.

Det heter at det er forbudt å bygge i strandsonen nærmere vannet enn 100 meter. Hva med regulert bebyggelse helt i sjøkanten? De som kjøper slik bolig, har spesiell interesse for sjølivet. De har som regel betalt dyrt for strandtomt. Når vi kan lese om en grunneier som besitter flere hundre meter strandlinje med tilhørende tomt, men ikke får utvikle et bryggekonsept tilpasset hans naturlige behov, mister jeg respekten for de ansvarlige i forvaltningen. 

Begrunnelsen er at en nødvendig brygge vil kunne komme i konflikt med mulige bløtbunnsområder og ålegress. Det hører med til eksempelet at hele kyststrekningen er full av gamle og nye brygger.

Eksempelet er fra Snarøya, som de siste 20 år etter nedleggelsen av flyplassen på Fornebu er bygget ut. Hele området er under omveltning. Der det skulle komme en koselig liten småhusbebyggelse med vannkanaler, er det nå kommet høye blokker og store næringsbygg. 

Fornebubanen er under full utbygging, mens hurtigbåten fra Sjøflyhavna til Oslo som ville ta oss sjøveien til Oslo på 10 minutter, er utsatt på ubestemt tid.

Obos og Selvaag fått tillatelse til å utvikle Fornebubyen med 11.000 leiligheter, det vil si bortimot 40.000 mennesker.

Alle som flytter til Fornebu, vet at dette er en halvøy med vann på tre sider og har derfor mest sannsynlig et godt forhold til sjøen. De beste tomtene mot Lysakerfjorden er alle bebygget med næringsbygg. Tomten som var regulert til seilforening, er planlagt til sjøakvarium. 

Jeg håper det blir slutt på at kystkommuner skal finkjemme strandsonen for å nekte private å utvikle eiendommene sine til det de er verd. Det må være andre måter å gi folk gleden av å benytte naturområdet som sjøen representerer.

La meg foreslå å benytte noe av overskuddsmassen fra Fornebubanen til å anlegge et godt havneanlegg ved Sjøflyhavnen som inkluderer hurtigferger til Oslo, Nesodden og Asker med mer. 

Videre bør beboerne på Fornebu få en marina (molo) i Lysakerfjorden. En moderne marina bør ha plass til cirka 600 båter i sjøen og cirka 200 plasser på land. Det burde skapes et miljø som kan ivareta opplæring av båtførere, svømmeundervisning etc. 

Vannspeilet vil kunne deles opp i soner for badende, padlere, motorbåter, planende motorbåter, seiljoller (opplæring for barn) og seilbåter for tur og regatta, slik vi har sett i vellykkede anlegg i utlandet. 

Det vil være en fin måte å gi bedre tilgang til fjorden, som den naturpark den er. Det vil kunne gi brukerne en meningsfylt opplæring og derved få redusert båtulykker, drukningsulykker etc. Kanskje en etterlengtet avlastning for de overfylte badestrendene.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.