Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Sett sikkerhet foran utbyggernes interesser

Innsenderen skriver om sykling på Fornebu.

Foto: Karl Braanaas

På Fornebu skal det bo ca. 25.000 og jobbe 30.000. Snarøyas beboere på vei inn og ut tilkommer, samt alle besøkende. Det blir folksomt på Fornebu. For å unngå økning i CO2-utslipp skal vi ikke kjøre bil, men bli myke trafikanter. En gruppe som vil bli stor og uensartet.

Vi har barn i barnevogn og i sykkeltraller, på trehjulssykler, nybegynnere på to hjul, større barn på sykkel, ungdom, middelaldrende og gamle på vanlige sykler og elsykler, rulleskøyter og -ski, jobbsyklister på mountainbike, enda raskere jobbsyklister på racersykler, sparkesykler elsparkesykler, gamle folk, gamle med stokk, med rullator, i rullestol, hunder osv.

I sykkelglade Danmark ser en at skadefrekvensen går ned blant bilistene, men øker hos de myke trafikantene. Senest i sommer var det en stygg møteulykke mellom to syklister på gang- og sykkelveien Fornebu – Lysaker. Den er smal, farten hos enkelte er stor, og hvis det ikke er skjedd alvorlige ulykker der tidligere, skal hvert fall ikke Bærum kommune ta æren for det.

Alle byer har store utfordringer med å tilby syklister og andre myke trafikanter nok plass til å kunne ferdes trygt. Hus og gatestruktur er allerede satt. For å sikre de myke trafikantene på en god måte kreves det mye plass, da denne trafikantgruppen er så uensartet både i alder, ferdighet og hastighet. På Fornebu har kommunen alle forutsetninger til å kunne gjennomføre dette på en god måte, da området ennå er under utvikling.

Som Bærums-beboere bør vi kunne stole på at kommunen vil prioritere trygghet og sikkerhet for de myke trafikantene, som i realiteten betyr majoriteten av Fornebus beboere, når de ferdes på Fornebu. Men nei, det ser dessverre ikke slik ut, når en ser utbyggeres forslag til bygging iht. KDP3. Et eksempel er Forneburingen Øst vis-à-vis Fornebu Senter. På vestsiden av Forneburingen skal Obos bygge felt 9.4. Der planlegges det intet sykkelfelt mellom Forneburingen og felt 9.4. Alle de myke trafikanter skal inn på 1 fortau. Er det mulig å planlegge utbygging uten å tilby Fornebus beboere sikkerhet og trygghet? En konsekvens er at barn syklende nordover fra Storøya skole må krysse Forneburingen for å komme over på sykkelstien på andre siden. Etter ca. 100 m skal barna krysse busstraseen på senterets sørside. Traseen skal gå Forneburingen – Snarøyveien. Hvis barna skal hjem og bor på Forneburingens vestside, der mange skal bo, må de foreta en tredje krysning.

Kjære Bærum kommune: Dere trenger hjelp i arbeidet med å sikre de myke trafikantene på Fornebu. Trygg Trafikk er en organisasjon som har forstand på dette, som dere bør konsultere. Vi velgere får sette vår lit til de partier som setter sikkerhet og trygghet høyere enn utbyggernes interesser.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.