Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Sett 5 knop som maks fart på sjøen

– Hvilket grunnlag har politiet for å generalisere om at bølger fra båt blir mindre med å øke maksimal tillatt fart fra 15 knop til 25 knop fordi båtene da vil plane? spør innsenderen.

– Hvilket grunnlag har politiet for å generalisere om at bølger fra båt blir mindre med å øke maksimal tillatt fart fra 15 knop til 25 knop fordi båtene da vil plane? spør innsenderen.

Foto: Tore Guriby

Med en grense på 5 knop vil alle båter ha styrefart, ha tilstrekkelig kontroll og lage minimalt med bølger og ei heller sjenere andre på sjøen.

Asker kommune har i sitt høringsforslag om forskrift om fartsgrenser for fritidsfartøy i kommunens sjøområde foreslått å øke tillatt fart fra 15 til 25 knop mellom øyene i Askers skjærgård mer enn 150 meter fra land. Korrigert for Leangbukten hvor farten foreslås til maksimalt 5 knop.

Kommunen støtter seg til politiet som også ønsker dette fordi:

A) Det er vanskelig å håndheve en grense på 15 knop fordi de mangler måleutstyr.

B) Båter generelt lager mindre bølger i 25 knop fordi de da planer enn i 15 knop.

Det kan ikke være et premiss for lover og forskrifter at myndighetene skal klare å håndheve brudd på reglene. Da er det mange regler som måtte fjernes i vårt samfunn.

Da måtte vi for eksempel slette hele forvaltningsloven fordi myndighetene ikke kan håndheve at Asker kommune bryter forvaltningslovens paragraf 37 i for eksempel denne saken.

Vi vet jo hvordan Asker kommune bryter forvaltningsloven fortløpende både knyttet til enkeltvedtak og i forbindelse med forskrifter. Av og til blir kommunen tatt, av Statsforvalteren.

Asker kommune bør ha hengende over seg at de er forpliktet til å følge forvaltningsloven. Likeså bør en båteier ha hengende over seg at hen skal følge fartsgrensene, selv om politiet ikke klarer å straffe for å ha brutt reglene.

Båteier bør som Asker kommune løpe en risiko for å bli straffet ved brudd på reglene.

Hvorfor skal Asker kommune som forvaltningsorgan støtte seg til en udokumentert uttalelse fra politiet som generaliserer om at bølger fra båt blir mindre med å øke maksimal tillatt fart fra 15 knop til 25 knop fordi båtene da vil plane?

Det vil være brudd på forvaltningslovens bestemmelser om utredningsplikt.

Ikke alle båter er planende, og ikke alle båter kan eller vil øke farten til 25 knop.

Det vi kan si generelt er at jo lavere fart ned mot minimum styrefart, desto tryggere blir det. Bølgene blir også mindre enn ved høyere fart. Så som opp mot 15–25 knop.

Jeg mener det er svært uheldig om vi for eksempel som foreslått får fart opp mot 25 knop mellom Konglungen og Bjerkøya og inn i Blakstadbukta slik kartet i høringsbrevet viser forslag om. Ja faktisk helt inn til A-Brygga til Asker seilforening og inne på områder hvor små barn trener på seiling i optimistjoller. 

En båteier bør ha hengende over seg at hen skal følge fartsgrensene, selv om politiet ikke klarer å straffe for å ha brutt reglene.

Jeg foreslår primært at det fastsettes maksimal fart på 5 knop i hele det regulerte området for motordrevne fartøyer.

Sekundært foreslår jeg at det innføres krav til maksimal hastighet på 5 knop for motordrevne fartøyer innenfor en avstand på 150 meter fra ethvert annet objekt på sjø og land i det regulerte området for fartsbegrensning.

Da vil hastigheten være selvregulerende i forhold til trafikktettheten, og man vil kunne bruke fjorden med høyere fart når trafikken er liten. Bølgene vil dempes før de når et annet objekt.

Det bør gjøres unntak for Svelvikstrømmen og for nyttefartøy.

Det har ikke kommet merknader om at det ikke vil være mulig å håndheve en grense på 5 knop og en avstand på 150 meter.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.