Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Selvsagt bør drift av skolen være så nær elevene som mulig

– Det er selvsagt en fordel at Bærums lokalpolitikere får styre skolen i Bærum fremfor at fylkespolitikere gjør det, skriver Petter Holone, som er leder for Liberalistene i Bærum.

– Det er selvsagt en fordel at Bærums lokalpolitikere får styre skolen i Bærum fremfor at fylkespolitikere gjør det, skriver Petter Holone, som er leder for Liberalistene i Bærum.

Foto: Trine Jødal

Skole er politikk, dessverre. Ved hvert valg er skole en av de fem viktigste sakene for velgerne.

Noen krever rett til å gå på skolen nær seg, andre krever at de som er flinkest, eller de som har jobbet hardest, må få lov å velge skoler som passer dem bedre. 

Begge standpunkt virker fornuftig.

Hvorfor skal svake elever måtte reise langt bare fordi en sterk ønsker plassen? Hvorfor skal en sterk elev tvinges til å gå på en skole som ikke lar denne utvikle seg?

Motsetningen oppstår fordi politikere har for mye makt. De bestemmer hvor skoler skal være og hvordan de skal driftes. Det er nærmest kun tilfeldigheter som avgjør hvilke skoler som blir gode og hvilke som blir dårlige. 

Derfor er det selvsagt en fordel at Bærums lokalpolitikere får styre skolen i Bærum fremfor at fylkespolitikere gjør det. Bærums lokalpolitikere sitter nærmere brukerne av skolene.

For å finne gode løsninger må man ha nærhet. At kommunen styrer skolene, åpner også for nye muligheter. 

Med kommunal skole kan man åpne for flere ideelle, private og halvoffentlige skoler. Det burde Bærum fokusere på samtidig som de tar over driften. For ved å gjøre det enkelt for private å starte skoler, kan man lettere tilpasse tilbudet til etterspørselen.

I Sverige vet vi effekten av mer lokalt selvstyre og frihet. Da Sverige slapp sine elever fri og lot alle, ikke bare de rike, velge mellom privat og offentlig, ble det bedre. Både for dem som byttet til private skoler og dem som fortsatte på offentlig. 

Som Johan Norberg, den verdensberømte forfatteren, uttalte i 2019: Et av resultatene av privatiseringen er at alle skolene ble bedre, også de offentlige, for de har fått konkurranse og måtte dermed tenke nytt for ikke å miste elevene.

Det at avgjørelser tas nærmere de som bruker skolene, vil ikke gjøre det bedre for elever, det vil gjøre lærere mer fornøyd også. For bedre avgjørelser gagner også dem og gjør det enklere å delegere mer til lokaldemokratiet i skolekretsen, eller rektor. 

En av mine venner er lærer på Humanistskolen i Oslo, en privatskole. Han forteller ofte når vi tar en matbit om hvor mye bedre han føler utdanningen av elever er der. Han har mer myndighet og bedre mulighet for å spesialtilpasse og skreddersy. Han har en bedre hverdag som lærer, for elevene hans trives og lærer mer.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.