Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Selvfølgelig bidrar bedre sykkelveier til at flere sykler

– Flere og flere får øynene opp for at det er fullt mulig å sykle året rundt i Norge. Elsykler kompenserer for kupert terreng, og godt brøytede sykkelveier gjør fremkommelighet om vinteren enkelt, skriver innsenderen.

– Flere og flere får øynene opp for at det er fullt mulig å sykle året rundt i Norge. Elsykler kompenserer for kupert terreng, og godt brøytede sykkelveier gjør fremkommelighet om vinteren enkelt, skriver innsenderen.

Foto: Karl Braanaas

Det er med kraftig irritasjon jeg leser Bård Boijes innlegg «Ønsketenkning og realisme» (Budstikka 7. april), der han forsøker å argumentere mot nytten av utbygging av sykkelveier.

Når man selv klager på det man mener er manglende faktagrunnlag, så får man i det minste underbygge sine egne påstander med faktisk data. Det klarer ikke Boije i sin argumentasjon. 

I stedet får vi anekdotiske observasjoner fra Bårds spaserturer i nabolaget. Dette er selvfølgelig komplett verdiløst for å vurdere nytten av sykkelveier.

Hvis vi ser på Bærum kommunes handlingsplan for sykkel, rapport av 2020, ser vi at før covid viste sykkeltellere plassert rundt i Bærum en økning på 20 prosent i antall syklister fra 2019 til 2020. I tillegg så vi en økning av vintersyklister på 60 prosent. 

I Oslo viste sykkeltellere en vekst på 27 prosent fra september 2019 til september 2020. Sykling generelt er med andre ord i kraftig vekst.

Til Boijes «faktiske og grunnleggende momenter»:

  • Flere og flere får øynene opp for at det er fullt mulig å sykle året rundt i Norge. Elsykler kompenserer for kupert terreng, og godt brøytede sykkelveier gjør fremkommelighet om vinteren enkelt. I «Elsyklisten, en årlig undersøkelse fra Norsk Elbilforening fra 2020, svarer for eksempel 1.910 elsyklister at 44 prosent av dem bruker sykkelen hele året. 48 prosent av de spurte hadde prøvd elsykkel for første gang i løpet av de tre foregående årene, og 35 prosent hadde kjøpt sykkel samme år.
  • Bruk av sykkelveier har vi godt datagrunnlag for i form av sykkeltellere som taler sitt tydelige språk: 700 daglige sykkelpasseringer i Fornebuveien og 400 over Bekkestua det siste året for å nevne et par.

I «Holdningsundersøkelse om sykling i Oslo» utført av Opinion i 2020 står det: «Ser vi på hvilke av disse tiltakene som er aller viktigst for å få folk til å sykle mer, er det sikkerhet, mindre trafikk og fremkommelighet som peker seg ut.» 

Det folk ønsker seg mest for å sykle mer er med andre ord godt tilrettelagte og vedlikeholdte sykkelveier.

At sykling er bra for miljøet og bra for personlig helse, kan ikke sies å være kontroversielle påstander. Likevel er det helt klart en terskel å komme over for folk som ikke er vant til å sykle i hverdagen, spesielt når det kommer til å sykle om vinteren. 

Elsykkelens inntog har gjort det enklere for mange å begynne å sykle til jobb, meg selv inkludert, og det er heldigvis en rekke tiltak og insentivordninger på plass for å friste til økt sykkelbruk. 

At disse virker, er tydelig i statistikken. Påstanden om at det er bortkastet å satse på tilrettelegging av et trygt og sammenhengende sykkelveinett, blir med andre ord for dum.

Selv er jeg hverken «entusiast» eller «klimaaktivist», men jeg liker å sykle, og jeg har de fem siste årene syklet fast til og fra jobb hele året på elsykkel. Rent anekdotisk, for å bruke Boijes egen argumentasjon, ser jeg en klar økning i antall syklister, både sommer og vinter.

Jeg vil oppfordre alle som ikke gjør det allerede om å gi jobbsykling et forsøk. Begynn med solskinnsdagene, og ta det derfra. God tur!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.