Lakseberget kan gjenskapes nesten slik det var

1962: Lakseberget på strekningen mellom Sandvika og Blommenholm.

1962: Lakseberget på strekningen mellom Sandvika og Blommenholm. Foto:

Av

Når E18 langs Lakseberget forsvinner i tunnel mellom Blommenholm og Slependen, blir veiområdet frigjort.

DEL

Her skal det gå en lokalvei, som i praksis blir en del av Sandviksveien, og som derfor ikke trenger flere kjørefelt enn den har. Støper man en tunnel til denne veien innerst på det nåværende veiområdet og fyller over med litt av den fyllmassen som Bane Nor ønsker å bli kvitt billig, vil området bli tilnærmet slik det var som på bildet fra 1962: en skråning på nedsiden av veien.

Les også: Et Sandvika uten barrierer mot fjorden

Les også: Slik kan nye Sandvika bli (håper arkitektene)

På denne skråningen er det plass til både sykkelvei og kyststi. På utsiden kan Lakseberget småbåthavn forsette driften uforstyrret, trolig også i en anleggsperiode.

En beplantet skråning med sykkelvei og kyststi vil være en forlengelse av grøntområdet ved Sjøholmen slik at hele Sandviksbukta blir innrammet av en grønn «sjøfront».

«Planprogram for utfyllingsområde Lakseberget» har høringsfrist nå onsdag 5. desember. Send inn høringsuttalelse, og gi ditt bidrag til å bevare det som er igjen av Sandviksbukta.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags