Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Samferdselsprosjekter på høygir

Stortingsrepresentant Hårek Elvenes mener det har vært viktig med Høyre-styring for å få igjennom Fornebubanen og ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta.

 ILLUSTRASJON: FORNEBUBANEN

Regjeringen er blitt enig med Oslo og Akershus og omkringliggende kommuner om utkast til ny byvekstavtale. Dette sikrer finansieringen av Fornebubanen. Staten tar halve regninga på 16,2 milliarder kr. Det betyr at planleggingen av den 8,3 kilometer lange T-banen mellom Majorstua og Fornebu fortsetter med uforminsket styrke. Byggingen av banen kan starte i 2020.

Og byrådslederen i Oslo, Raymond Johansen fra Arbeiderpartiet, gir ros til samferdselsdepartementet. Det er vel fortjent. Etter at de rødgrønne mistet regjeringsmakten i 2013 er det blitt fortgang i planleggingen av ny E18 og Fornebubanen. Det gjør nemlig en forskjell for hovedstadsområdet hvem som har den politiske ledelsen i samferdselsdepartementet, sosialistiser eller ikke sosialistiser.

Jernbanen i Oslo og Akershus er en sentral del av kollektivtrafikken. Store utbedringer er gjennomført av jernbanen. Og mer er på trappene. Jernbanesektorens handlingsprogram for 2018–2029 legger opp til lokaltog hvert 10. minutt mellom Ski, Asker og Lillestrøm. Nye lokaltog vil erstatte gamle togsett med økt setekapasitet og lengre togsett. Sandvika stasjon skal utvides og Ringeriksbanen fra Sandvika til Hønefoss er under full planlegging. Ved ferdigstillelsen vil Hønefoss være kun 20 korte minutter unna Sandvika. Ringeriksbanen blir den første nye jernbanen i Norge på nærmere 70 år.

Regjeringen bevilget 340 millioner kr i revidert nasjonalbudsjett for 2019 til E18 Lysaker- Ramstadsletta. Dermed ligger det til rette for at E18 kan åpnes for trafikk i 2027, ikke 2028 slik det har vært hevdet. Stortingsflertallet applauderte bevilgningen i motsetning til det rødgrønne byrådet i Oslo. Det rødgrønne byrådet har gjort hva de kan for å stikke kjepper i hjulene for ny E18. Ny E18 skal bygges. Det har regjeringen fastslått. Det er et stort og viktig prosjekt, både lokalt og nasjonalt.

Det har vært en stor fordel for fremdriften i samferdselsprosjektene i Asker og Bærum at Høyre sitter i førersetet både i regjering, fylkestinget i Akershus og i kommunestyrene i Asker og Bærum. Med statsministeren fra Høyre, fylkesordføreren fra Høyre og ordførerne i Asker og Bærum fra Høyre, har man hatt politisk makt, vilje, og en helt annen gjennomføringskraft enn de rødgrønne å drive gjennom disse store og nødvendige samferdselsprosjekter i Asker og Bærum. Valget 12. september blir avgjørende for å kunne opprettholde denne fremdriften. 

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.