Bedre reisehverdag

SATSER: – For Oslo og Akershus gir dette grunn til å smile – de har en regjering og et stortingsflertall som spiller på lag med Osloregionen. La meg håpe at denne satsingen også følges opp av økte prioriteringer fra lokalpolitikerne, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (til høyre). Her ved Holmenkrysset på E18 med partifellene stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (til venstre) fra Bærum og Asker Frps kommunestyremedlem Ole Jacob Johansen.

SATSER: – For Oslo og Akershus gir dette grunn til å smile – de har en regjering og et stortingsflertall som spiller på lag med Osloregionen. La meg håpe at denne satsingen også følges opp av økte prioriteringer fra lokalpolitikerne, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (til høyre). Her ved Holmenkrysset på E18 med partifellene stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (til venstre) fra Bærum og Asker Frps kommunestyremedlem Ole Jacob Johansen. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Transport. Gode transportløsninger gjør hverdagen enklere og bedre. Det gir en ro i å vite at man kommer frem, trygt og enkelt.

DEL

Vårt samfunn er mangfold. Vi skal på jobb, fritidsaktiviteter og en tur til venner. På ulike tider, til ulike steder.

Det ligger i bunn når vi har gjort et kraftig løft for både vei og kollektivtransport i og rundt Oslo. For første gang på tiår sikrer staten at vi nå kutter forfallet på vår infrastruktur. Slik at du får en bedre reisehverdag.

Les også: Oslofjordtunnelen: Ny bompengebløff fra Frp

Les også: Togtrøbbelet: Bare fiks det. Nå.

Les også: Bekymret for forsinket tog og buss

Jernbanen på Østlandet opplever satsing på alle fronter. Det kjøpes inn flere togsett, settes opp flere avganger, skinnene vedlikeholdes, mer kapasitet bygges.

Verden endres ikke over natten, men med et budsjett som er 6 milliarder kroner høyere nå enn ved regjeringsskiftet, vil forbedringene på jernbanen bli merkbare.

Også på kollektivsiden er satsingen betydelig. H/Frp-regjeringen, sammen med KrF og Venstre, har kraftig økt statens bidrag til store kollektivprosjekt. Mens Oslo under forrige regjering måtte finansiere T-banen til Løren alene, vil staten nå ta halve regningen for ny T-banetunnel gjennom sentrum. For Oslo og Akershus gir dette grunn til å smile – de har en regjering og et stortingsflertall som spiller på lag med Osloregionen.

La meg håpe at denne satsingen også følges opp av økte prioriteringer fra lokalpolitikerne.

Vi må også tilrettelegge flere trygge ferdselsårer for fotgjengere og syklister. Som ivrig syklist opplever jeg selv mange situasjoner hvor både infrastruktur og ulike trafikanters holdninger gjør hverdagen usikker.

Det kan være bilister som ikke holder avstand, og syklister som ikke respekterer vikeplikten hverken for biler eller fotgjengere.

Les også: En togvogn til besvær

Les også: – Løsningen er aldri å bygge mer vei

Les også: Vil fjerne E18 og E16 fra Nasjonal Transportplan

Holdningene må vi alle ta et ansvar for, men infrastrukturen ligger primært på politikernes skuldre. Vi har derfor økt bevilgningene kraftig – hele 60 prosent bare siste året. Men samtidig må vi bli flinkere til å få mer sykkelvei for pengene. Kostnadsnivået må ned.

En siste del av helheten er bedre veier. Varetransport, busser, håndverkere og folk flest. Gode veier skal dekke mange ulike behov. Og derfor investerer vi rekordmye i nye veier. Så mye at de tidligere regjeringspartiene kritiserte oss for å igangsette en veibonanza.

Og ja, jeg er fornøyd med at selv Oslo-byrådet til slutt endte opp med å si ja til ny E18 mot Asker. Nå skal vi bygge en bedre vei som får bedre trafikkflyt og egne kollektivløsninger. Støy og kø skal bort fra nabolagene.

La meg likevel understreke at målet mitt er at de fleste skal velge kollektivløsninger til sine hverdagsreiser i byområdene.

Ikke fordi de skal piskes ut av bilen og inn i bussen. En slik formynderholdning har jeg lite sans for, og jeg tror ikke det gir oss en bedre hverdag totalt sett.

Jeg tror mer på gulrot, fordi vi skal ta folks hverdagsutfordringer på alvor og løse dem, ikke forverre dem.

Vi må bidra til at folk flest kan oppleve kollektivtilbudet som like fleksibelt som privatbil, og enda mer tidseffektivt. Innfasing av stadig bedre teknologi og materiell vil gi reisende mer oppdatert og presis informasjon, både om reisetilbud og eventuelle avvik. Teknologien vil trolig også bidra til at lokalområdene kan betjenes av mindre busser, hvor rutene utvikles dynamisk med passasjerenes behov.

Med forbedret datadekning langs rutene vil mange pendlere ønske at de ikke trenger styre sin bil, men heller kunne fordype seg i sosiale medier, lese aviser på nett eller tyvstarte arbeidet mens man fortsatt sitter på bussen.

Da får man i praksis frigjort tid sammenlignet med å kjøre egen bil. Regjeringen jobber iherdig for å støtte opp om en slik positiv utvikling, her må alle gode krefter bidra.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Kombinasjonen av vesentlig bedre vei, jernbane, T-bane og busstilbud vil bety en bedre reisehverdag for folk flest. Først når det er på plass, har vi som politikere lyktes.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags