Ruter på rett vei igjen?

DÅRLIG LOKALKJENNSKAP: Ruter har feilskrevet navn på tre holdeplasser fra Bærums Verk og innover. For den ene, Guldbrandslia, er korrekt stavemåte kommet på plass etter at disse bildene ble tatt.

DÅRLIG LOKALKJENNSKAP: Ruter har feilskrevet navn på tre holdeplasser fra Bærums Verk og innover. For den ene, Guldbrandslia, er korrekt stavemåte kommet på plass etter at disse bildene ble tatt. (Foto: )

Ruter har fått mye kjeft de første månedene av 2017.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Dette er Budstikkas lederartikkel mandag 20. mars 2017.

Den store ruteomleggingen for busser fra nyttår møtte mye motbør i flere områder av Bærum. Særlig protesterte mange reisende i Lommedalen og på Bærums Verk og Rykkinn mot at holdeplasser forsvant og ekspresstilbudet ble redusert.

Les også: Kraftig vekst for T-banen

Les også: Ruteendring for buss 121 og 122

Les også: Ruter, Østerås, tidligere Rute 131 – og politikerne

Og protestene ga resultater. Ruter reverserte ganske raskt flere av endringene. Før helgen ble det så offentliggjort endrede rutetider for mange av bussene i Bærum fra og med søndag 2. april. Ruter foretar det de kaller «tilpasninger i busstilbudet med hovedvekt på Rykkinn, Lommedalen og Bærums Verk» «i tråd med mange av innspillene vi har fått».

Blant endringene er at Triangelen på Bærums Verk kommer tilbake som stoppested for Gullhaug-bussen. Dessuten får ekspressbussen til og fra Rykkinn flere avganger både på morgen og ettermiddag, og skal ikke lenger ta det mange ekspressbussreisende mener er en unødvendig og tidssløsende tur innom Sandvika stasjon.

Ruter har tilsynelatende endret strategi og bestemt seg for i større grad å lytte til eksisterende kunder i Bærum, fremfor – slik det syntes med endringene fra nyttår – å nedprioritere dagens kunder til fordel for et forsøk på lokke nye, og flere, passasjerer til bussene i Bærum.

En helt riktig satsing, mener vi. I markedsføring påpekes det ofte at det er både lettere og billigere å satse på å beholde eksisterende, fornøyde kunder og utvide og forbedre tilbudet derfra, fremfor å glemme disse for å satse stort på å tiltrekke nye, usikre og ukjente kunder.

Noe som likevel gjør oss noe betenkt, er at Ruter samtidig som de tilsynelatende tar kundene i Lommedalen og Bærums Verk på alvor, avslører at kjennskapen til «Bærums utkant» synes å være begrenset bak skrivebordene ved hovedkontoret i hovedstaden. Hele tre – 3 – av stoppestedene fra Bærums Verk og oppover har i vinter vært utstyrt med feil navn. Slalåmveien har av Ruters skiltmakere fått den engelske stavemåten Slalomveien, Skarvaveien er blitt til Skaraveien (som er en vei i Sandnes), mens stedsnavnet Guldbrandslia har manglet en d.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

Noen kan sikkert mene at det er å kaste stein i glasshus av Budstikka å kritisere slike relativt små skrivefeil hos Ruter, når oppmerksomme lesere kan finne trykkfeil og feilformuleringer i denne avisen hver eneste dag. Vi synes likevel det er grunn til å stoppe litt opp ved disse skilttabbene, da de kan si noe om i hvilken grad Ruter-ledelsen virkelig kjenner området de er satt til å betjene. På den ene holdeplassen – Guldbrandslia – er for øvrig feilstavingen positivt nok allerede rettet opp parallelt med den siste meldingen om ruteendringer.

Dette er Budstikkas lederartikkel mandag 20. mars 2017.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags