Slutt å jobbe! Det er din skyld at det er kø på Røykenveien

RØYKENVEIEN: – Det eneste ordføreren og hennes partifeller har fått til på Røykenveien er to gule blinkende ekstralys i lyskrysset på Gjellum, skriver innsenderen.

RØYKENVEIEN: – Det eneste ordføreren og hennes partifeller har fått til på Røykenveien er to gule blinkende ekstralys i lyskrysset på Gjellum, skriver innsenderen. Foto:

Av

Politikere og rådgivere uttaler seg som om det er arbeidstagernes skyld at det er kaos og kø på Røykenveien, fordi de skal til og fra jobb.

DEL

Les alt innhold på budstikka.no for kun kr 6,30,- pr. dag

Men ansvaret ligger helt klart hos politikerne.

Les også: Må være en gulrot – ikke bare straff

Les også: Køene på Røykenveien

Stortinget vedtok i 1996 at Oslofjordtunnelen skulle bygges. Da var det noen i Asker kommune som tenkte, og planer for en ny Røykenvei for å møte den trafikkøkningen dette ville medføre, var på plass i 1998.

Etter det er det ingen som hverken har tenkt eller handlet. Selv ikke da bompengeordningen for Oslofjordtunnelen ble avskaffet i august 2016 og Statens vegvesens Nils Audun Karbø forventet en trafikkøkning på 30–35 prosent som følge av dette, var det noen politikere i Asker som våknet opp fra dvalen sin.

Nå skal Asker, Røyken og Hurum snart bli én kommune. En meget stor kommune i areal. Kommunale tjenester skal spres i hele den nye kommunen, og det vil garantert føre til mer kommunal tjenestetrafikk når den kommunale virksomheten blir spredt over et så stort geografisk område. 

Da vil kommunen selv også bidra til trafikkøkning på både Slemmestadveien og Røykenveien

LANG KØ: Christina Fernandes bor i Heggedal. Hun fortalte i høst om lange bilkøer, nesten stillestående, mellom Asker og Heggedal.

LANG KØ: Christina Fernandes bor i Heggedal. Hun fortalte i høst om lange bilkøer, nesten stillestående, mellom Asker og Heggedal. Foto:

Røykenveien gjennom Asker, riksvei 23 og Oslofjordtunnelen er også den naturlige veien for minst 100.000 innbyggere i Asker og Bærum til den stadig økende grensehandelen på Svinesund og mot ferie-/fritidsmål i Østfold og på svenskekysten.

Og ny særnorsk sukkeravgift vil i hvert fall ikke dempe grensehandelen.

Riksvei 23 deler seg i to løp i Røyken, ett mot Lier/Drammen og ett mot Asker. Langs riksvei 23 i Lier var det i årevis protestaksjoner fra dem som bor langs veien, og til slutt ble ny vei vedtatt og er påbegynt.

Kanskje er det det som må til langs Røykenveien i Asker også? Sintere innbyggere.

Nå vil politikerne vente til 2019/2020 og kommunesammenslåingen. Og vente er de jo veldig gode til.

Askers ordfører har sittet i kommunestyret siden 1995 og vært ordfører siden 2007. Det eneste hun og hennes partifeller har fått til på Røykenveien er to gule blinkende ekstralys i lyskrysset på Gjellum.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Men før kommunesammenslåingen er det heldigvis valg, kanskje tenker de 10.000 stemmeberettige som daglig bruker eller bor langs Røykenveien og Slemmestadveien, på egen hverdag når de går til valgurnene.

BAKGRUNN:

Kveles av biltrafikk: Bruker én time på 7 km 

Slik tar Heggedal grep om egne trafikkproblemer

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags