Få dem bort fra bingen

TILLIT BORTE: Det skal ikke være greit å bruke barnehagemidler som om det var en personlig pengebinge. Offentlige midler står i en særstilling, og bruken fordrer høy tillit.

TILLIT BORTE: Det skal ikke være greit å bruke barnehagemidler som om det var en personlig pengebinge. Offentlige midler står i en særstilling, og bruken fordrer høy tillit. Foto:

Av

Før siste lokalvalg leste professor Gunn Enli alle partiprogrammene i Asker og Bærum og anmeldte dem.

DEL

Da turen kom til Asker Høyre, skrev hun: «Programmet tegner en glansbildeversjon av Asker der det meste går på skinner, og veldig mye bør «opprettholdes», «videreføres» og «fortsettes». Det er få områder der det står dårlig til, og svært lite må forbedres, fornyes eller forandres. Det bildet som tegnes av Asker i dette partiprogrammet er så idyllisk og problemfritt, at det for en totalt fremmed kan virke som om man har kommet til en slags fantasiverden – et slags Disneyland.»

Les også: – Ønsker ikke slike barnehagedrivere

Les også: – Kan føre til mer tilsyn

Les også: Rådmannen om barnehagetilsyn: – Oppsiktsvekkende og sjokkerende

Les også: Barnehage må betale tilbake 5,4 millioner kroner

Skråblikk og humor har ofte et snev av sannhet ved seg. Beskrivelsen gjenspeiler nok sjelen i Asker Høyre bra. Det skal åpenbart svært mye til før formannskapets politikere sier: «Vet dere hva? De personer som ber om millioner av offentlige midler hvert år, men som samtidig sier nei til at innbyggerne kan få sjekke bilagene deres, de taper selvsagt tillit».

Slike tanker gjorde undertegnede seg, etter å ha sittet og lyttet til formannskapet i Asker sist man diskuterte tilsynet med Risenga barnehage – eller også mangelen på tilsyn, før 2013. Det stilles helt spesielle krav til korrekt bruk av penger betalt direkte fra foreldre og felleskassen til barns omsorg. Både administrasjon og våre folkevalgte skal ha absolutt nulltoleranse for misbruk av fellesskapets midler.

Derfor skal det ringe alarmklokker i hodet på folkevalgte som hører rådmannen si at mottagere av årlige millionbeløp nekter frivillig sjekk av pengebruk og bilag. Spesielt når man har lest i sin lokalavis at offentlig barnehagestøtte har blitt lånt ut til å kjøpe hytte i Hemsedal i perioden eierne ikke vil belyse. Blant andre underlige forhold med enda underligere svar. Mennesker uten noe å skjule sier ikke nei til å bli kikket i kortene av offentlig myndighet i virksomhet basert på offentlige tilskudd.

Budstikka var lenge alene om å forstå at driverne bak Risenga barnehage ikke gikk av veien for usannheter i møte med foreldres legitime spørsmål. Ei heller i møte med Askers avislesere og sist offentlige granskere. Fylkesmannen i Oslo beskriver hvordan også de ble servert lite troverdige forklaringer om eiernes BMW-bruk og private innkjøp på barnehagens regning – forklaringer Fylkesmannen altså velger å se bort fra når det pålegges tilbakebetaling av 5,4 millioner kroner. I det første tilsynet av sitt slag i Norge etter Budstikkas artikler sommeren 2017 velger Fylkesmannen å være betydelig hardere i klypa enn Asker kommune.

Eierne bak barnehageselskapet Seraphin har krevd altfor mye husleie både av Risenga barnehage i Asker og av søsterbarnehagen i Oslo. De har dessuten tildelt seg selv usedvanlige og uvettige honorarer som henholdsvis styreleder og såkalt «daglig leder» – det siste må ikke forveksles med styrer, som barnehagene hadde i tillegg. Slike personlige honorar er altså tatt ut i flere barnehager samme år, tilsvarende full stilling og vel så det. Ingen andre av de titalls private barnehager Fylkesmannen sjekket holder seg med en kostbar og usynlig «daglig leder» i tillegg til styrer og styreleder.

Som om ikke dette var nok har eier og «daglig leder» brukt barnehagemidler som om det var en personlig pengebinge. Duftlys, hudpleie, eksklusive puter og rødvinsglass – det er ikke til å tro at noen kan belaste en barnehage med privat forbruk.

Risenga barnehage og søsterbarnehagen Torshovhagen i Oslo har det til felles at eiendommene er nedslitte og sårt behøver vedlikehold, tross den altfor høye husleien som kreves tilbakebetalt begge steder. Vi merker oss at Asker Høyres gruppeleder i formannskapet og leserinnlegg fremfører at ingenting har gått ut over barna. Hun velger da å overse foreldres beskrivelser av evig dårlig råd. Det jeg hørte da, var forsøk på å etablere ro. Og et unisont: La oss «opprettholde», «videreføre» og «fortsette». Ennå er ikke den tredje Halden-barnehagen i systemet gransket.

Fylkesmannens undersøkelse avdekker en stor iver hos eierne etter å hente penger ut av barnehagene, men en forbløffende omtrentlig omgang med dokumentasjon og belegg for utgiftene. Dette har skjedd systematisk.

Av Asker kommunes tilsyn ser vi at de samme forklaringer, omtrentligheter og metoder går igjen. Barnehageeierne gjør først forsøk på å rydde opp når de er blitt avslørt av riktig myndighet, og da er nødt til det. Frekkheten overfor foreldre og Askers innbyggere ved avisleserne i tiden før, er forbløffende – stilt til skue gjennom en rekke innlegg i Budstikka.

Den såkalte «daglige leder» møtte jo aldri opp i Risenga barnehage da foreldre i halvannet år ba om møte av bekymring for økonomien. I stedet sendte hun og Seraphin til foreldremøte en falsk advokat som rett ut ba foreldrene i Risenga om å la være å legge seg opp i økonomi. Det er vanskelig å tro. Men så ille er denne historien. All honnør til vettuge foreldre og grundige, offentlige granskere.

Det er meningen at Fylkesmannens tilsyn skal kunne brukes som en veiledning til kommuners fagfolk. Derfor har Fylkesmannen vært grundigere i å vurdere hva som er rimelig lønn, honorar og uttak for barnehageeiere. Ettersom Fylkesmannen har vært tøffere i konklusjonene på slike uttak, bør Asker kommune nå kikke én gang til på sitt innsamlede materiale. For å vurdere på nytt om Seraphin bør pålegges å tilbakebetale mer enn de 330.000 kronene de allerede er pålagt å returnere. De 330.000 var jo kun dobbeltfakturert husleie, mens honorarer til eierparet som Fylkesmannen har funnet uberettiget og lovstridig, har lignende mønster i Risenga.

Rådmannen i Asker fremstår oppriktig på at han er glad for den nye «malen» fra Fylkesmannen. Han har allerede i sitt eget tilsyn sagt at punktet med honorar var krevende for kommunen isolert å vurdere.

I mai kommer en ny redegjørelse fra rådmannen om Risenga barnehages økonomi og ny diskusjon i Askers formannskap. Der bør det være mulig for politikere også fra V, Frp og H å være klar på følgende: Man er for private barnehager. Men samtidig mot juks. Det er jo overhodet ingen ideologisk motsetning mellom de to standpunktene. Tilliten er svekket, slik ordfører allerede har uttalt.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Det kan sies tydeligere: Juksemakere som vil velte seg i barnehagebarns penger bør ganske enkelt geleides bort fra bingen. Akkurat som i en kjent, idyllisk by i Disneyland.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags