Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ringeriksbanen og godstrafikk

– Ringeriksbanen blir velegnet for godstrafikk, skriver Olaf Wiegels, som i mange år har vært engasjert i museumsbanen Lommedalsbanen.

– Ringeriksbanen blir velegnet for godstrafikk, skriver Olaf Wiegels, som i mange år har vært engasjert i museumsbanen Lommedalsbanen.

Foto: EVA GROVEN

I Budstikka av 29. november skriver Ulf Kristiansen for Bærum Natur- og Friluftsråd, trolig mot bedre vitende: «Denne banen skal ikke ha godstrafikk». Hvor har han det fra, mon tro?

Nettopp godstrafikk på banen var utslagsgivende årsak til at holdeplass på Avtjerna ikke realiseres, fordi stigningen ville overstige gjeldende plan normaler for fremføring av tunge godstog, som ville miste hastighet og derved forsinke øvrige lette persontog.

Strekningen blir en kjærkommen erstatning for linjen Alnabru – Roa – Hønefoss og omvendt med stigningsprofiler 20,5 og 21,5 promille flere steder.

Hvilket tilsier at Ringeriksbanen med beskjedne stigningsforhold blir velegnet for godstrafikk.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.