Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Rektorer ønsker alternativer til dagens russefeiring

I APRIL: – De siste årene har fokuset på læring i april og mai for våre avgangselever i stor grad blitt endret til fokus på fest, skriver rektorene. Her fra Nesbrurussens busskåring ved Askerhallen 22. april. FOTO: TRINE JØDAL

Rektorene ved de videregående skolene i Asker og Bærum er privilegerte!

Vi har en svært meningsfull jobb hvor vi i samarbeid med elever, foreldre og lærere har som hovedoppdrag å gi våre ungdommer et best mulig undervisningstilbud gjennom årene på videregående skole.

Skoleåret er organisert i 38 uker med undervisning og 14 uker ferie. Sammen med våre høyt kvalifiserte lærere bruker vi tiden til å gi våre elever et best mulig grunnlag for å fullføre og bestå videregående opplæring, kombinert med resultater i samsvar med elevenes ambisjoner og ferdigheter.

Vi opplever at dette er i tråd med klare forventninger og vedtak fra våre politikere og samfunnet ellers.

Les også: 12 berusede barn på russebusser: – Dette var toppen av isfjellet

Les også: Visepolitimester ber russ og foreldre ta ansvar etter funn av mindreårige jenter på russebuss

Les også: – Foreldrerulling med russ er helt latterlig

Elever i Akershus fylkeskommune oppnår svært gode resultater nasjonalt, og vår fylkeskommune har ambisjon om bli Nordens beste på skole.

Dersom vi skal klare å realisere denne ambisjonen samt sørge for at flest mulig elever fullfører og består, må skolen få arbeidsro til å holde fokus på sin kjernevirksomhet, best mulig læring for hver enkelt elev.

Fokus på læring krever at våre elever møter godt motivert og med god helse hver dag. De må, på lik linje med en idrettsutøver, være klare for å trene på det som er målet for skolegangen.

Vi har ingen tid å miste, og elevene må ikke bli forstyrret av aktiviteter som avsporer.

Alle voksne, skoleledere, lærere, foreldre, politikere, har et ansvar for å legge til rette for at elevene yter sitt beste.

Dette ansvaret gjelder også i april og mai i vg3, rett før eksamen og standpunktkarakterene settes.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Som skoleledere har vi et overordnet ansvar for å si fra når vi ser at noen elever ikke klarer å gjøre de riktige valgene.

Vi snakker med elevene gjennom tre år om utdanning, helse og voksenliv. Alt dette handler om å ta gode valg for seg selv og fellesskapet nå og senere i livet.

Rektorene i Asker og Bærum opplever det som stadig vanskeligere å se på at sterke krefter tar fokus bort fra arbeidet vårt og gjør at en del elever ikke når målene sine.

De siste årene har fokuset på læring i april og mai for våre avgangselever i stor grad blitt endret til fokus på fest.

Det vi nå registrerer, er at det stadig kommer nye initiativ til for å utvide russefeiringen. Disse initiativene er ikke med på styrke det arbeidet vi legger opp til, de er ofte kostbare og styrt av kommersielle interesser.

Les også: Politiet truer med å avskilte russebusser som spiller høy musikk

Summen av alle arrangementene og initiativene bekymrer oss. Det bekymrer oss fordi det øker i omfang, fordi vi ser alvorlige konsekvenser for enkelte elever og fordi det tar oppmerksomheten bort fra det de siste månedene i videregående skole skal handle om, nemlig faglig fokus og arbeid inn mot standpunkt og eksamen.

Vitnemålene elevene får etter endt 13-årig skole, er kanskje det viktigste dokumentet i deres skolegang.

17. mai har en mangeårig tradisjon for å være en milepæl for avslutning av vg3. Slik er det ikke lenger.

Det er flere år siden russen bidro med innslag i denne feiringen. Derfor gir dette nye muligheter til å tenke nytt om markeringen som avslutter 13-årig skolegang.

Når elevene har gjennomført eksamen og er stolte av sine prestasjoner, ønsker vi dem en flott markering. Vi ønsker å samarbeide om arrangementer etter at eksamen er gjennomført i juni.

Vi er villige til, sammen med elevene, å finne en form på dette som gjør at alle inkluderes og skaper gode minner for livet.

Det er vi voksne som ser konsekvensene av langvarig festing i forkant av eksamen.

Derfor er det nå viktig at skoleledere, politikere og foreldre, sammen med elevene, tar ansvar for å finne alternative måter å markere avslutningen av 13-årig skolegang.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.