Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Rektor og lærere støtter Mustafa Hasan

– Mustafa og en liten gruppe med ham må bli ønsket velkommen til å bli i Norge, skriver Nesbru-rektor Brynhild Idland (i midten). Her sammen med Askers ordfører Lene Conradi under en støttemarkering på skolen for Mustafa Hasan.

– Mustafa og en liten gruppe med ham må bli ønsket velkommen til å bli i Norge, skriver Nesbru-rektor Brynhild Idland (i midten). Her sammen med Askers ordfører Lene Conradi under en støttemarkering på skolen for Mustafa Hasan.

Foto: TRINE JØDAL

På Nesbru videregående skole er vi 900 elever og 140 ansatte som føler veldig sterkt på det urimelige i at Nesbru-eleven Mustafa Hasan nå må forlate Norge etter nesten et helt liv i landet.

Norge er et flott land å bo i, og vi er stolte av vårt demokratiske system. Et solid system som ivaretar samfunnet samtidig som det også tar vare på enkeltindividet. 

Fra tid til annen dukker det opp enkeltsaker hvor vi utfordres på systemkvaliteten, men sjelden i samme grad som i saken om Mustafa Hasan.

Stortinget har vedtatt nye læreplaner, og vi på Nesbru har jobbet mye med den overordnede delen. Det er et flott dokument som er tilpasset tiden vi lever i og som nettopp setter fokus på viktige verdier som demokrati og medborgerskap. 

Vi opplever i andre deler av verden at det demokratiske system kan være skjørt, derfor er det ekstra viktig at den oppvoksende generasjon i Norge bevisstgjøres på disse.

VI er ganske sikre på at når Stortinget har vedtatt en tekst som skal «gi elevene mulighet til å lære hva demokrati betyr i praksis» og «utvikle et bevisst verdisyn og utøvelse av profesjonelt skjønn», så er dette et verdisett som skal være ryggraden i vårt samfunn. 

Det er da underlig å se at nettopp det offentlige systemet setter dette til side i saken om Mustafa.

I denne saken er det ikke mulig å spore hverken et bevisst verdisyn eller utøvelse av et profesjonelt skjønn. 

Vi kan ikke lære ungdommene våre at etisk bevissthet er noe vi anvender bare når det passer oss. Vi kan heller ikke undervise i hva det vil si å utøve et profesjonelt skjønn, når Mustafa nektes opphold i landet med begrunnelse «innvandringsregulerende hensyn».

I læreplanen fremgår det tydelig at skolen med dens ansatte skal være gode rollemodeller. 

Dette er en oppgave vi tar på med det største alvor, men vi tror alle forstår at det å være gode rollemodeller ikke er en oppgave som bare skal tillegges skolen, det samme må også gjelde i vårt politiske system.

Vi ser i media at man er redd for hvilken presedens en tillatelse til å bli i landet vil skape. Det er ikke mange som er i samme situasjon som Mustafa, og fellesnevneren for dem alle er at de aldri har gjort noe galt for å få opphold i landet. 

Disse menneskene er godt integrert, de regner seg som norske og de har krav på en rettferdig behandling. 

Med et etisk verdisyn og utøvelse av godt profesjonelt skjønn som utgangspunkt, må Mustafa og en liten gruppe med ham bli ønsket velkommen til å bli i Norge. 

Handlingsrommet er der, men vi trenger ansvarlige politikere som vet å bruke det. Slik som dette, kan vi ikke ha det i Norge.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.