Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Regjeringen og fylkesrådet må ta ansvar

– Fylkesrådet har ansvaret og må ta ansvaret. Vi forventer at de tar politisk styring for å hindre at rutetilbudet kuttes og billettprisene øker, skriver fylkestingsrepresentant Solveig Schytz og tre andre Venstre-politikere.

– Fylkesrådet har ansvaret og må ta ansvaret. Vi forventer at de tar politisk styring for å hindre at rutetilbudet kuttes og billettprisene øker, skriver fylkestingsrepresentant Solveig Schytz og tre andre Venstre-politikere.

Foto: THOR ERIK SKARPEN

Færre reiser kollektivt, og tapte billettinntekter gir store utfordringer for kollektivselskapene.

Mens det er bred enighet i bystyret i Oslo om å stille opp med de pengene som er nødvendig for å unngå kutt i rutetilbudet og økte billettpriser, varsler Ap-Sp-fylkesrådet i Viken at det blir kutt i rutetilbudet siden regjeringen og SV bare har satt av 500 millioner kroner i statsbudsjettet for 2022 i krisepakke for kollektivtrafikken.

Det kommer til å ramme innbyggerne både i Viken og Oslo.

Kollektivtrafikken i Oslo og Viken har hatt en sterk vekst gjennom mange år. I Akershus ble kollektivtrafikken doblet fra 2007 til 2019. En stadig økning i kollektivtilbudet kombinert med at billettprisene har vært holdt nede har vært avgjørende.

Venstre mener at det er avgjørende at kollektivtilbudet må opprettholdes og ikke kuttes nå, selv om antall passasjerer fortsatt ikke er oppe på 2020-nivå.

Ole Andreas Lilloe-Olsen fra Bærums Verk er fylkestingsrepresentant for Venstre.

Ole Andreas Lilloe-Olsen fra Bærums Verk er fylkestingsrepresentant for Venstre.

Foto: JOAKIM S. ENGER

At flere kan ha hjemmekontor og pendle mindre, er et gode, men dessverre ser vi også at biltrafikken øker.

Koronasmitten øker også igjen. Det forsterker krisen for kollektivtrafikken. Hvis tilbudet kuttes og prisene stiger, gir det økte klimagassutslipp og mer biltrafikk.

I 2021 stilte den blågrønne regjeringen opp med 2,75 milliarder kroner ekstra til kollektivtrafikken, og H, V og KrF setter av ytterligere 850 millioner kroner øremerket til kollektivselskapene i behandlingen av statsbudsjettet for 2022. 

Vi forventer at Ap-Sp-regjeringen stiller opp på samme måte, så lenge det er behov for det.

Ap-Sp-fylkesrådet i Viken ser ut til å ha abdisert i saken. De har bare pekt på regjeringen og ikke tatt tilstrekkelig grep i sitt eget budsjettforslag for 2022. Og av de 94 millionene ekstra i frie midler som Regjeringen Støre har satt av til Viken, har ikke fylkesrådet og deres budsjettkamerater SV, MDG og Rødt satt av en krone til kollektivtrafikken, til tross for oppfordringer fra regjeringen om å gjøre nettopp det.

V og KrF har som de eneste partiene i fylkestinget, omprioritert ytterligere 100 millioner kroner til kollektivtrafikk i Vikens budsjett for å unngå kutt i tilbud og økte priser.

Fylkesrådet har ansvaret og må ta ansvaret. Vi forventer at de tar politisk styring for å hindre at rutetilbudet kuttes og billettprisene øker, og ikke allerede nå konkluderer med at det blir kutt i rutetilbudet i kollektivtrafikken i 2022.

Færre busser i Viken betyr ikke bare mer biltrafikk i Viken, men også flere biler inn til Oslo. Det er lett å forstå at både innbyggere og politikere i Oslo fortviler over det.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.