Realfag i barnehagen?

FOR DE MINSTE: - Min mistanke er dessverre at satsingen er enda et eksempel på politikeres og skolebyråkraters misforståtte tro på at det trengs mer formalisert læring i barnehagene, som nødvendigvis vil gå på bekostning av leken, skriver innsenderen.

FOR DE MINSTE: - Min mistanke er dessverre at satsingen er enda et eksempel på politikeres og skolebyråkraters misforståtte tro på at det trengs mer formalisert læring i barnehagene, som nødvendigvis vil gå på bekostning av leken, skriver innsenderen. Foto:

Av

Budstikka 27. november fronter på forsiden at barn «Lærer realfag i barnehagen».

DEL

Les alt innhold på Budstikka.no – 99 kr for to måneder.

I artikkelen vises det til at Bærum kommune har fått 900.000 kroner til videre satsing på realfag i barnehagene.

Les også: Her lærer barnehagebarna realfag

Les også: Privatskoleelever ble mestere allerede første semester

Ut fra hva som sies av involverte barnehagelærere, er det ikke så lett å se hva som skiller dette kostbare opplegget fra hva som er et selvfølgelig innslag i enhver god barnehage, hvor de voksne legger til rette for variert læring som innbefatter både språk, tallforståelse og sosiale relasjoner.

Min mistanke er dessverre at satsingen er enda et eksempel på politikeres og skolebyråkraters misforståtte tro på at det trengs mer formalisert læring i barnehagene, som nødvendigvis vil gå på bekostning av leken.

Anne Greve, som er professor med barn og lek som spesialområde, advarer mot for mye styring. «Det er når de får bruke seg selv og utfolde seg med sin egen fantasi, at de lærer mest», sier hun.

Betydningen av selv å være aktiv i en læringssituasjon er ikke begrenset til barnehagen, men gjelder alle aldre.

Jeg tror de fleste lett finner selvopplevde eksempler ved å tenke på situasjoner hvor de lærte mye og situasjoner hvor læringen stoppet helt opp (hvorfor sluttet du med spilletimer?).

Kjedsomhet («hva har dette med meg å gjøre?») og stress er ødeleggende for all læring. Forskning viser da også at selv moderat stress i læringssituasjoner blokkerer evnen til å ta inn ny informasjon.

Igjen skal det ikke så mye selvrefleksjon til for å vite at dette gjelder både voksne og barn.

Læringssituasjoner lagt opp på de voksnes premisser med formalisert læring som mål vil lett skape nettopp slike situasjoner som Anne Greve advarer mot.

Selv om vi begrenser oss til å se på barnehagen som en forberedelse til senere skolegang, er vektlegging av formalisert læring forfeilet.

Forskning viser nemlig med all ønskelig tydelighet at barns evne til selvregulering ved skolestart er mer bestemmende for senere suksess enn IQ, matte og leseferdigheter.

Vi vet også at evne til selvregulering utvikles best i et lekeorientert miljø. Selvregulering omfatter blant annet konsentrasjonsevne, evne til å ta inn og forstå reglene som gjelder i ulike situasjoner og evne til å undertrykke impulsstyrte handlinger.

Disse grunnleggende «ferdighetene» er en forutsetning for å kunne lære i skolesituasjonen.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Derfor kan for tidlig prioritering av formalisert læring, paradoksalt nok, hindre senere læring av skolefag.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags