Vi trenger en realfagsskole

SKOLE: Norges Realfagsgymnas ungdomsskole (NRG-U) planlegger å etablere seg i sidebygningen til høyre for den kommende velodromen i Langenga nedenfor Risenga.

SKOLE: Norges Realfagsgymnas ungdomsskole (NRG-U) planlegger å etablere seg i sidebygningen til høyre for den kommende velodromen i Langenga nedenfor Risenga. Foto:

Av

Opplæring. Vi er ikke gode nok i Asker allerede, vi trenger en slik skole.

DEL

Norske politikere har vedtatt at vi i Norge skal ha en fellesskole for alle. Samtidig vet vi at ikke alle føler at de passer inn i den samme skolen. For disse barn og unge har vi lite å tilby.

Les også: Asker vil ha realfagsgymnas ungdomsskole

Friskoler er i utgangspunktet ikke spesielt ønsket av norske politikere, og denne gangen forsøker Norges Realfagsgymnas (NRG) å etablere seg i Asker, slik de har gjort i Bærum.

Noen Asker-politikere liker dette dårlig og jobber for at dette ikke skal bli en realitet. Vi ser av argumentasjonen til Arbeiderpartiets Marianne Riis Rasmussen i Budstikka 12. november at det visstnok er fint med et toppidrettstilbud, men at et realfagstilbud ikke har det samme behovet.

Les Ap-politikerens innlegg her: Vi trenger ikke en slik skole i Asker, vi er gode nok allerede

Hvis vi sier at det er nødvendig med egne skoler for toppidrettsutøvere, men ikke for realfag, så kan vi like gjerne si at kroppsøvingsfaget har feilet!

I Norge er vi flinke til å legge til rette for og heie frem dem som er ekstra dyktige i idrett.

Hvorfor skal vi ikke også gjøre det samme for dem som er ekstra dyktige på andre områder, som realfag?

Norge har altfor lenge hatt en A4-skole som skal sørge for at alle barn får de samme mulighetene, men i praksis fungerer det dårlig når det viser seg at ikke alle barn er like i utgangspunktet.

En idrettshelt kan skape mye sosialt, men produserer egentlig ikke noe annet enn underholdning. En realist kan skape mye mer, som å oppdage en ny medisin eller forbedre miljøet vårt.

Vi vet at mange elever som dropper ut av videregående, er elever med ekstra læringspotensial som ikke har fått utnyttet evnene sine og som dessverre går til grunne i det norske skolesystemet.

I Norge har vi en veldig restriktiv politikk når det gjelder friskoler. For det meste er det kun religiøse skoler, steinerskoler eller montessoriskoler som godkjennes. Det er noen få hederlige unntak som Humanistskolen, Nyskolen, NTG-U og NRG-U.

Slik vi ser det er det et behov for et større mangfold. Nye Asker kommune kan være en slik kommune med sin utstrekning og sine innbyggere.

Selv om kommunen har valgt å satse på realfag, så går det an å ha to tanker i hodet samtidig – slik formannskapet har.

Asker kommune satser på realfag slik at flere skal kunne finne ut om dette er noe som passer dem og for å hjelpe flere frem til å bli realister.

Samtidig er det ok å ha et tilbud til dem som opplever at deres talent ligger akkurat der, i realfag, ikke bare for dem som opplever at deres talent er innenfor idrett.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Verdsetter vi, som samfunn, en underholdningshelt mer enn en realisthelt?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags