Hva skjer hvis strømmen blir borte?

SKOLEBESØK: Bente Stein Mathisen (til venstre) og lærer Kristin Gudem med elever på 6. trinn på Blakstad skole. – Det var imponerende å se alle modellhusene som elevene hadde laget, skriver Mathisen.

SKOLEBESØK: Bente Stein Mathisen (til venstre) og lærer Kristin Gudem med elever på 6. trinn på Blakstad skole. – Det var imponerende å se alle modellhusene som elevene hadde laget, skriver Mathisen. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Skole. Asker kommune satser på realfag. Flere skoler har valgt å undervise elevene om elektrisitet.

DEL

Jeg var så heldig å få være til stede på Blakstad skole da elevene på 6. trinn fikk utdelt fagbrev som «modellhuselektrikere».

Les også: 1 jente og 14 gutter i klassen

Les også: Realfag i barnehagen?

Det var imponerende å se alle modellhusene som elevene hadde laget, med innlagt elektrisitet og lys i alle rom.

Et finurlig system med ledninger og batterier på baksiden av modellhusene.

Flere skoler i Asker gjennomfører undervisningsopplegget om elektrisitet.

Lærerne har deltatt på tre kursdager hvor de har blitt kjent med prinsippene for undervisningsopplegget til Naturfagsenteret (Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen).

De har fått faglig påfyll om tema elektrisitet, utvekslet erfaringer med hverandre underveis og fått oppfølging fra Naturfagsenteret ved behov.

Realfagskommunen Asker har i samarbeid med Naturfagsenteret satt i gang et omfattende pilotprosjekt for elever i Askerskolen.

Prosjektet handler om dybdelæring om elektrisitet, og undervisningen er tverrfaglig (naturfag, norsk, kunst og håndverk).

Dybdelæring handler om ferdigheter knyttet til kritisk tenkning. Det handler om å overføre og anvende kunnskap i nye situasjoner.

Innovasjonsprosjektet er et godt eksempel på hvordan utforskende, variert og praktisk arbeid engasjerer elevene.

Å sette av tilstrekkelig tid til å jobbe med et relevant tema og læringsmål over tid, gir resultater.

Naturfaglæreren, Kristin Gudem, fortalte stolt hva elevene hadde lært og fått til.

Hun sa: «Alle elevene kan nå koble etter koblingsskjema, alle elevene bruker terminologien til en elektriker (isolering, koblinger, koblingsboks, bryter, strømkilde (ingen sier batteri lenger), de vet absolutt forskjell på gode og dårlige koblinger, og de klarer å feilsøke på en god måte når ting ikke fungerer.»

Jeg synes det er flott at Asker kommune satser på realfag.

Dybdelæring, innovasjon og praktisk arbeid er helt sentralt innenfor realfag.

Håpet er at dette kan være et viktig bidrag til å tenne interessen og øke rekrutteringen til yrkesfagene.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Det er godt å se at regjeringens realfagsatsing når ut til mange lærere og elever og at innovative og kreative metoder tas i bruk.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags