Prioriteres eller nedprioriteres Ringeriksbanen?
Regjeringens forslag til statsbudsjett ble en ny kalddusj for oss som ivrer etter å få realisert Ringeriksbanen og ny E16 mellom Sandvika og Hønefoss.
Mindre penger enn forventet og nødvendig for å holde ønsket fremdrift i prosjektet var ikke oppløftende.
Regjeringens manglende prioritering av fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 kom dessverre ikke overraskende. Allerede i vår forsøkte regjeringen og lokale representanter for regjeringspartiene å selge inn et budskap om at kuttet de la frem i revidert nasjonalbudsjett, der årets budsjett til Ringeriksbanen og E16 ble redusert med 278 millioner kroner, var en «prioritering» og «satsing». En prioritering var det jo på sett og vis. En nedprioritering.
Nå ser vi igjen at Høyre-representanter fra Ringerike, Bærum og Viken skriver i lokalavisene at de er «stolte over» at dagens regjering nå sørger for at Ringeriksbanen endelig blir bygget. Det er med respekt å melde en meget spesiell uttalelse.
La oss minne om at Høyre i regjering og storting så langt i år først har sørget for at store deler prosjektets bevilgninger for 2020 ble inndratt og overført til andre formål, og så er det i regjeringens forslag til statsbudsjettet for 2021 ikke lagt inn nødvendige midler til prosjektet. Det er skuffende.
At regjeringen signaliserer at man i 2021 vil fremme beslutningsgrunnlag for bygging av Ringeriksbanen, gir på ingen måte noen konkret avklaring når det gjelder prosjektets fremdrift og realisering.
Men vi får håpe at regjeringen og stortingsflertallet holder ord, og at regjeringens budsjettpartner Fremskrittspartiet kan bidra til at Stortingets budsjettvedtak blir klokere enn regjeringens forslag slik at Ringeriksbanen og E16-prosjektets 2021-budsjett heves til nødvendig nivå.
Fylkestinget i Viken står bak prioriteringen av den etterlengtede utbyggingen av Ringeriksbanen og E16, ett av fylkets viktigste samferdselsprosjekter. Viken fylkeskommune venter utålmodig på Stortingets endelige beslutninger i saken.